Stian Gabrielsens anmeldelse av Morten Andenæs’ utstilling – «Sprekken i gulvet» – avslører en fundamental skepsis til fotografiet som legitimt kunstnerisk medium.
Gabrielsen innleder med å insinuere at Andenæs’ «innpakning og tekniske beherskelse» skaper pretensjoner for å fortrenge fotografiets «iboende billighet», som han følger opp med å konstatere at kunstnerens fotografi «konsekvent oppholder seg ved det man må få lov til å kalle ‘banaliteter’». Senere eskalerer det til «kitschflørt» og «usjenert dumt», før han konkluderer med at fotografiets «automatisme» og «maskinelle prosess» skaper en uoverstigelig avstand mellom verk og betrakter. Mest problematisk er påstanden om at «tidsbesparelsen fotografiet gir i forhold til mer tradisjonelle bildemedier alltid legger en glatt og nedkjølende patina over det», og at dette svekker hengivelsen til bildene. Fotografiets grunnleggende egenskaper og materielle virkelighet gjør altså, ifølge kritikeren, at mediet egner seg til cerebral «avkoding», ikke til «hengivelse». Dette presenteres ikke som personlig erfaring, men som objektiv sannhet om mediet.