Hva er egentlig skillet mellom «ordentlig» billedkunst, og kunst som faller «på utsiden»? Det finnes jo uttrykk for slike skiller – for eksempel kalles outsider art. Men stilt overfor maleriene til Arnkjell Ruud lurer jeg på hvor mye hold det er i denne type distinksjoner. Trengs de i det hele tatt? Tekst av Kjetil Røed.

Stillbilde fra Ragnhild Nøst Bergem, Portrett (2025), om Arnkjell Ruud.

Artikuleres det som er sant om disse maleriene igjennom slike termer? Jeg vet ikke, men jeg kjenner ikke behovet for å bruke dem når jeg ser Ruuds verker. Jo, ansiktene i maleriene er skjeve, de er annerledes enn det faktiske fjeset, men de framstår likevel sannferdige. Ufiltrerte. Kanskje som presise i menneskelig forstand?

Det er med andre ord hverken eksakt billedlikhet eller noen form for idemessig korrespondanse som definerer maleriene, som vi kan se noen av på årets utgave av Høstutstillingen. Hva er det da? Ragnhild Nøst Bergems (f. 1990) film, Portrett (2025), som dokumenterer Arnkjells praksis, kan bistå med å forstå situasjonen. Også den vises på Høstutstillingen, og her stifter vi bekjentskap med kunstneren selv og prosessen rundt produksjonen av maleriene. Vi presenteres også for en lang rekke av modellene. Men ikke så mye mer. Og det er nok. Enkelheten i filmen samsvarer med det virkelighetsnære i den kunstneriske bearbeidelsen, kunne vi kanskje si, for heller ikke i malingen finnes forsøk på å intellektualisere eller forklare. Det som er, er.

Maleriet er flaten som viser frem og bevarer det som har skjedd: To mennesker har møtt hverandre. To mennesker har viet hverandre oppmerksomhet. Når alt kommer til alt, er dette kanskje den mest grunnleggende situasjonen vi står overfor i både livet og i billedkunsten, men ofte tilsløres den fordi noe ved tingen selv – verket eller ideen – blir viktigere enn det menneskelige.

Noen ganger trenger vi å bli minnet på det mest grunnleggende.

Stillbilde fra Ragnhild Nøst Bergem, Portrett (2025), om Arnkjell Ruud.
Stillbilde fra Ragnhild Nøst Bergem, Portrett (2025), om Arnkjell Ruud.

Jeg vil med andre ord ikke konkludere med noe når det gjelder disse verkene, for det er snakk om møter først og fremst. Verkene er med andre portretter av mennesker, hvor det primært er det menneskelige som er bevart. Nettopp derfor er det også på sin plass å overlate opplevelsen av dem – og Bergems film – til betrakteren, og legge til rette for at også det blir et møte mellom folk.

Et møte mellom kunstverk og betrakter.

Stillbilde fra Ragnhild Nøst Bergem, Portrett (2025), om Arnkjell Ruud.
Arnkjell Ruuds portretter på Høstutstillingen. Foto: Vegard Kleven.

Ragnhild Nøstem Bergems film Portrett er del av et samarbeidsprosjekt med samme navn, og hører sammen med malerier av Arnkjell Ruud som også vises på Høstutstillingen. I filmen møter vi portrettmaleren Ruud, som bor i landsbyen Vidaråsen utenfor Tønsberg. Her lever personer med og uten utviklingshemming sammen i et roligere tempo, og det lille samfunnet er tuftet på inkludering, forståelse og respekt. Ruud har en utviklingshemming og har malt mange hundre portretter. Verkene hans har tidligere vært vist på mindre og større utstillinger; dette er første gang de presenteres i en større, nasjonal kontekst.