Kristian Skylstad har en høne å plukke med anmeldelsen min av Morten Andenæs’ siste utstilling på Galleri Riis. Gjengivelsen hans av argumentet mitt er imidlertid noe unøyaktig. Han får det til høres ut som en stabel med invektiver, kronet med et Greenberg-inspirert nådestøt mot fotografiet som kunstart. Det stemmer ikke. Anmeldelsen er heller ikke en slakt, for ordens skyld.
Her er en kort sammenfatning av det jeg skriver: Andenæs’ presenter forterpede motiver på en måte som gir inntrykk av at han forsøker å gi dem «en fylde som fortrenger skepsisen som ellers oppstår i møte med det altfor gjenkjennelige». Han forfiner klisjeen heller enn å signalisere distanse til den. Det gjør at bildene hans ikke så mye etterspør en forklaring som de ber meg hengi meg til dem, altså betrakte vanndamp og solnedganger med samme «fenomenologiske alvor» som fotografen. Jeg legger ingen normativ dom i denne observasjonen. Det er bare en beskrivelse av kontrakten jeg opplever at bildene byr meg. Men så følger noen kritiske bemerkninger: Den typen sanselig-intim pakt med bildeobjektet som Andenæs, etter mitt syn, inviterer til, motarbeides av trekk ved fotografiet som medium. Det er den automatiserte og umiddelbare lagringen av virkelige kropper, og muligheten for nesten kostnadsløs kopiering og spredning av bilder, som definerer fotomediet.