Utstillingen eksperimenterer med alternative innganger til naturen, og virkeligheter hvor ikke mennesket spiller hovedrollen. Ett eksempel er Carola Grahns skulpturer hvor hennes egen og sønnens kroppsdimensjoner gjenskapes gjennom trekubber. Naturen – treet – er mer til stede i disse formene enn det vi forbinder med noe menneskelig, som for å signalisere at naturgehalten er viktigere enn vårt eget speilbilde. Det samme kan man si om den danske kunstneren Annette Holdensens skulpturelle arbeider, hvor siv og gress skaper menneskelige omriss, men domineres av naturmaterialet.
En mer diskré og materialnær fremgangsmåte finner vi i et av Bård Breiviks verk – i utstillingen dokumentert med foto – som kun markerer menneskelig tilstedeværelse med en prikk på en trestamme. Tina Buddebergs livsprosjekt Drømmedalen, vist frem gjennom videoarbeidet Jordnært (2022), peker også ut en retning hvor mennesket ikke regjerer; her sameksisterer menneske og hest på samme betingelser: Begge skal være frie, begge skal bevege seg uten begrensninger.
Den mest humørfylte perspektivdreiningen finner vi i Marius Heyerdahls økoaktivistiske prosjekt Den siste alke (1971), hvor han lagde en campingvogn formet som fuglearten han bekymret seg for at skulle bli utryddet. Ved å reise land og strand rundt «utkledt» som et dyr omdefinerte han det visuelle landskapet vi oppfatter som spesifikt menneskelig: Bilen og hjemmet migrerer inn i det fugleaktige.