Torsdag 4. september besÞkte Billedkunst Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (NKIM) i Trondheim i anledning Hannah Ryggen Triennale 2025, «MATER», og live-kritikk med Eline Bjerkan, kritiker og redaksjonsmedarbeider i ArtScene Trondheim, Johanna Gullberg, arkitekt og kritiker, og Tommy Olsson, billedkunstner og skribent.
«MATER handler om skapelse, opphav, viderefĂžring av tradisjoner, og om omsorg for tingene rundt oss. HRT25 vil fremheve Ryggens tematisering av mors- og kvinnerollen, vise hvordan den sterke materialiteten i Ryggens verker er fundert i naturen som omga henne, og belyse Ryggens forhold til de kunst- og hĂ„ndverksmessige tradisjonene hun vevet seg inn i.» I tillegg viser triennalen verk av samtidskunstnere som pĂ„ ulike mĂ„ter relaterer seg til tematikken, blant annet gjennom Ăžkologiske perspektiver, eller ved Ă„ dykke i egen bakgrunn «ved Ă„ aktivt Ă„ oppsĂžke sine formĂždre i tekstiltradisjonen [for Ă„] forstĂ„ sin individuelle eller kulturelle identitet.»Â
Hva mener de tre i panelet â hva opplevde de av hĂžydepunkter, utfordringer og tankevekkende grep? Og: I sine koblinger mellom Ryggens kunstnerskap, historiske verk og samtidskunst; hva gjĂžr denne triennalens trĂ„der pĂ„ kryss og tvers mellom tid, uttrykk og kunstnerskap? Lytt til samtalen under.