Viggo Aadnevik fra Kristiansand var en ekte maler, en kompromissløs kunstnersjel direkte fra mellomkrigstidens norske malertradisjon. Upåvirket av tidens skiftende luner sto han i friluft eller i sitt atelier og malte ekspressive bilder av landskap og oppstillinger, parker og gårdsrom; figurbilder i djerve farger og dristige strøk. Men også selvportretter, svært mange selvportretter. Viggo Aadnevik var en uforbederlig egosentriker. Han kunne tilmed male akt med seg selv. Men i motsetning til Odd Nerdrum, som på sitt bilde står der og vifter med krumsabelen, malte Viggo seg som kvinne – med pupper!
At han startet tidlig, så vi da han en gang skulle feire et av sine jubileer i Christianssands Kunstforening, hvor han stilte ut egne barnetegninger av skøytekongen Kupper’n og countrysangeren Roy Rogers hulter til bulter med sine mer modne malerier. Allerede som elleveåring begynte han på tegneskole hos Turid Gabrielsen, og året etter fortsatte han på malerskolen til Arne Solheim. Men viktigere for ham var vennskapet med den fremragende billedhoggeren Dagfin Kjølsrud, som døde så altfor tidlig i 1974, bare 44 år gammel. Det ser vi særlig i Viggos grafikk, i den skarpe, kantede måten han snitter opp flaten på.
På Statens håndverks- og kunstindustriskole (SHKS) fikk han ekspresjonisten Gert Jynge og den gudbenådede kvinneskildreren Olav Mosebekk som lærere. På Statens kunstakademi overtok den Picasso-inspirerte kubisten Aage Storstein og tendensmaleren Reidar Aulie. Etter akademiet dro Viggo hjem igjen til Kristiansand, der han ble boende i resten av sitt liv.
Det er ingen hemmelighet at Viggo Aadnevik ikke alltid fant seg til rette i tilværelsen og måtte søke tilflukt blant hjelpende hender. Han følte seg forfulgt, og når tankene ble for tunge og vrangforestillingene trengte seg på, tok han opphold i en psykiatrisk institusjon. Det kan vi ikke se av bildene hans. Det er ingen «skrik» i hans kunst. Hans bilder er kraftfylte, varme og harmoniske. Til tross for dette sa han:
«Å male er ofte forbundet med angst. Det er veldig mange ytre omstendigheter som spiller inn. Så lenge jeg kan fungere som andre, føler jeg meg trygg, så lenge mitt arbeid blir betraktet som andres. Ofte føler jeg meg så privilegert [,] men når jeg skal lage noe, må jeg ha kontakt, det må foregå naturlig, jeg kan ikke møte situasjoner når jeg blir utsatt for en spesiell oppmerksomhet. Jeg må få lov til å stå i byen og male uten at [at jeg] føler [folk tenker:] ‘Han må jo være gal som står der og maler’.»