Kjetil Røed er ansvarlig redaktør i Billedkunst.

Når vi får dårlig råd, er det ofte kulturtilbudene som ryker først: færre bøker innkjøpt, mindre av turer på kino, ikke så mange museumsbesøk. Slik er det også i politikken: Når budsjettene kniper, er det kunst og kultur det skjæres ned på. Er det fordi vi ikke helt forstår verdien av kultur, og tenker at det er litt som pynt, eller et slags luksusprodukt, og dermed ikke så viktig? Eller er det fordi kulturarbeiderne innimellom ikke kommuniserer klart hvorfor kunst er verdt å holde fast ved? Sikkert litt begge deler.

Man kan uansett komme til å overse kunstens verdi, og dermed betingelsene for hvorfor vi trenger den fordi den, følger en annen verdiskala enn dem som ser ut til å råde de fleste steder i dag: inntjening og klikk.

Men som en venn av meg sa nylig, er det spesielt viktig å holde fast ved kunsten i en kultur hvor algoritmer og hel- eller halvtotalitære krefter ser ut til å vinne terreng – for uten den, mister vi det spillerommet vi trenger for å tenke nytt. Uten kunst, forringes mulighetsrommet for fantasi, nysgjerrighet og utfordringer av det vante. Disse kvalitetene ved kunsten viktig å tenke på når kommunene skal kutte kostnader, for om betingelsene for et levende kunstliv glipper, er det ikke bare kunsten selv som får svi: også verdiene vi bygger demokratiske samfunn på, er under press. Hvordan skal vi finne veien videre om det er penger, klikk og kunstig intelligens som bestemmer hva som er viktig?

Sparekniven merkes lokalt og i hele landet. To eksempler er Spriten Kunsthall og Telemark Kunstsenter som i skrivende stund står i fare for å måtte kutte ned på sin virksomhet – og i tilfellet Spriten må den i verste fall legge ned. Som Karen Skog, konstituert styreleder i Billedkunstnerne i Telemark (BiT) påpeker i denne utgaven av «Beretning fra grunnorganisasjonene», er disse institusjonene ikke bare viktige for Skien, men for hele fylket. Slik er det ellers i landet også: Legges sentrale institusjoner ned, eller mister tilstrekkelige midler til drift, vil det påvirke hele fylket, men også regionen som næres av disse stedene og, når alt kommer til alt: hele Norge. Vi trenger kunsten fremover, mer enn noensinne, fordi vi er avhengige av folk som kan tenke utenfor boksen.

Billedkunst lanserer dette nummeret i nettopp Spriten Kunsthall i Skien, 3. desember. Da diskuterer vi videre. Følg med for oppdateringer om deltagere i panel og andre detaljer.

God lesning, god vinter og god jul!

 

Kjetil Røeds leder er på trykk i Billedkunst nr. 4 2024.