Flere river seg i håret over at Christian Krohgs oljemaleri Leiv Eiriksson oppdager Amerika (1893) har havnet i magasinet på Nasjonalmuseet, deriblant kunsthistoriker Steinar Gjessing. «Museet er ikke engang i stand til å løse det som burde være dets mest elementære og påtrengende oppgave; å etablere en fast og gyldig presentasjon av norsk kunsthistorisk tradisjon», uttaler han i Klassekampen (19. januar 2023). Gjessing skriver seg dermed inn i en tradisjon der en gruppe verk skal vedlikeholde et bestemt bilde av kunsthistorien – en kanon. Gjessing og hans våpendragere fikk vann på mølla da Stina Högkvist, som er avdelingsdirektør for museets samling, dagen før hevdet at Krohgs maleri er «kolonialistisk», noe hun senere har beklaget. Gitt alt mediepresset måtte hun vel nærmest det, men det er verdt å merke seg at ingen – som jeg har sett – har spurt henne hva hun egentlig mente. Alle kommentatorene har kanskje vært for travle med å stemple henne som politisk korrekt og woke til å være nysgjerrig på slikt?
Alle kommentatorene har kanskje vært for travle med å stemple henne som politisk korrekt og woke til å være nysgjerrig på slikt