Biennale Arte 2024 / The 60th International Art Exhibition har tittelen «Foreigners Everywhere». Hovedutstillingene finner sted på Arsenale og Giardini, i tillegg er det en rekke nasjonale paviljonger samt satellitter rundt på Venezia. Biennalen åpnet (17.) 20. april og står til og med 24. november. Kurator for hovedutstillingen er brasilianske Adriano Pedrosa.
– Du kan ikke forlate Italia uten pass, sier mannen bak innsjekkingsskranken på Marco Polo, flyplassen i Venezia. Jeg hadde vært på biennalen for å skrive denne omtalen for Billedkunst, og var klar for å komme meg hjem. Men det skulle vise seg å ikke bli så enkelt.
– Førerkort er gyldig innen Schengen, insisterer jeg.
– Dessverre, det går ikke, sier han. –Jeg har pratet med sjefen min, og hun har snakket med sjefen sin.
Selvfølgelig var det bare bullshit. Han hadde vært borte fra skranken i noen få minutter. Klokken var halv fem på natten. Ingen sjef for noe som helst hadde blitt snakket med, men portvokterne i verden har mye makt, og jeg kunne ikke argumentere meg inn i flyet. Det var ikke annet å gjøre enn å ta en buss tilbake til Venezia øy og snike seg tilbake til sovesofaen jeg nettopp hadde krasjet på. Noen timer senere kom ulike folk inn døren med stoler og vaskekoster, det skulle sjekkes ut, og jeg måtte dra. Jeg trengte nødpass, men det var helg, og ambassaden var stengt. Lang historie kort: først angst, så noen dager i usikkerhet og en følelse av sårbarhet – kanskje en promille av hva Saeed følte da han flyktet fra Syria.
En flyktnings historie
En del år tidligere hadde jeg sittet på flyet ved siden av en palestinsk gutt, Saeed, som hadde flyktet over Middelhavet i båt og entret Europa – i likhet med mange andre – via Lampedusa. Etter å ha blitt slått litt av italiensk politi kom han seg til Norge, nærmere bestemt Alta, på vinterstid, men han fikk snart beskjed om at han skulle returneres til stedet han først ankom som flyktning, nemlig Italia. Han stakk av før han kunne bli tvangssendt, og var nå på vei til Berlin, bekymret for faren som fortsatt bodde i flyktningeleiren Yarmouk i Syria. (Like etter møtet vårt ble leiren åsted for intens krigføring.)
I utstillingshallen Arsenale, det tidligere verftet der den ene halvdelen av den kuraterte internasjonale utstillingen under Veneziabiennalen befinner seg, fant jeg «Saeed» igjen. Eller nesten, for i videoverket The Mapping Journey Project (2008–11) av franskmarokkanske Bouchra Khalili, kan vi lytte til åtte ulike flyktningers historier. Verkene viser intervjuobjektenes hender som tegner og peker på et geopolitisk verdenskart som viser hvilke ruter de har fulgt, og hvor lenge de har oppholdt seg på de ulike stedene. Jeg følger en som har reist fra Bangladesh, gjennom Nord-Afrika, og som har krysset Middelhavet fra Marokko til Spania. Der har «Saeed» jobbet svart med planer om å sende penger hjem, men etter en tid under dårlige arbeidsforhold, blir drømmen om et godt liv i Europa så fjern at han aller mest ønsker å reise tilbake til hjemlandet igjen. Usikkerhet, papirløshet og mangel på kontroll over egen skjebne gjør flyktningene til en ekstrem utnyttbar og sårbar gruppe mennesker. Slik det politiske klimaet endrer seg i radikalt tempo her i Europa og ellers, må vi forvente oss enda flere fordrevne mennesker på flukt fremover.