Tekst av Tominga O’Donnell
Det tar visst en hel by når Vaginal Davis skal presenteres i Stockholm. I et prosjekt initiert av Moderna Museets kurator Hendrik Folkerts, stiller hele fem institusjoner opp for å presentere ulike deler av den Berlin-baserte multikunstnerens oevre. Utstillingstitlene peker på kunstnerens promiskuøse lek med ordenes sammenstilling og dobbeltbetydninger. På Index – den svenske stiftelsen for samtidskunst – vises mange av tekstarbeidene fra 1980-tallet og frem til i dag som Vaginal Davis har blitt kjent for, i utstillingen i «HOFPFISTEREI». På Nationalmuseum vises Naked on my Ozgoad or: Fausthaus – Anal Deep Throat med en installasjon som dreier seg omkring kunstnerboken Middle Sex (2024), begge laget i samarbeid med Jonathan Berger, og som er i samspill med flere malerier i museets faste samling fra 1800-tallet. På Accelerator på Stockholms Universitet vises en utstilling av kunstnerkollektivet CHEAP fra Berlin, som Vaginal Davis har vært en del av i en årrekke. Sammen med filmen Choose Mutations, som også gir tittelen til utstillingen der, vises store sorthvitfotografier som Annette Frick har tatt av CHEAPs medlemmer.
Utstillingsprosjektet åpnet 17. mai, men de to siste samarbeidspartnerne kommer først på banen til høsten: MDT (Moderna Dansteatern) viser to filmer fra 1979: All That Jazz av Bob Fosse og HAIR av Miloš Forman med en introduksjon av Vaginal Davis. Tensta Konsthall holder en helgefestival 6.–7. september med filmvisninger, «lecturinas» og performancer i Vaginal Davis’s Universität for the Damaged and Gifted. Dette blir en mulighet til å oppleve denne kunstneren live, som kan anbefales på det varmeste. Noen husker kanskje hennes legendariske opptreden på Ivars Kro i Oslo som del av Trollkrem Import i april 2018. Jeg kan med hånden på hjertet si at denne lekende, livsbejaende kunstneren på ingen måte har tapt seg de påfølgende seks årene.