MN: Jeg vil fastholde det urealistiske. Det er viktig å ville noe som er umulig.
Noen timer etter at vi avsluttet samtalen på S/H møttes vi igjen. Madame Nielsen har invitert meg på en spontankonsert med The Nielsen Sisters. (3) Konserten fant sted like i nærheten av S/H, gjemt bak en gedigen stalldør, og umulig å lokalisere hvis man ikke visste om hva som skulle skje på forhånd. Det var et intimt lokale, kun forsøksvis oppvarmet av en liten peis.
Nærmest beskjedent entret Madame Nielsen scenen og introduserte seg selv. Det gikk derimot ikke lang tid før Madame Nielsen var i fri utfoldelse og serverte en så tilstedeværende sceneopptreden at publikum sang med på låter de trolig aldri hadde hørt før. Sittende på første rad slo det meg etter hvert at mange deler av hens virke aktivt benytter religiøse referanser. Det er ikke oppsiktsvekkende i seg selv, mange kunstnere gjør det, men her var et snodig paradoks: Hvordan kan en person som i så stor grad unngår å la seg kategorisere, ja, hvis hele kunstneriske virke søker å bryte rammer og grenser, være så opptatt av et rammeverk som kan virke så rigid?
Madame Nielsen hadde ikke noe klart svar til meg da jeg spurte hen denne kvelden, men noen dager senere tikket det inn en epost:
«c/o Urnes Gaard, torsdag 17. januar 2019
Januar er den ondeste måned, mørk som dagen etter den ytterste dag. Vi lever i tidens opphør, og det vil ingen ende ta, snøklokkene reiser sine nakker ut av den våte jorden i tross, og du spør meg om mitt forhold til religionen, religionens rolle i mitt verksliv og livsverk.
Jo, jeg var og er meget inspirert av kirkens ritualer, liturgien og deres samspill med, og gjennomtrengning av, livsformen, som mest radikalt kommer til uttrykk i middelalderens klostersamfunn. The Monster [Madame Nielsen, 2018; journ.anm.] (4) er gjennomsyret av visjonen om livet som ren form, individets forsvinning i livsformen og fellesskapet. Kirken som samfunnsutopi, igjen mest typisk i middelalderens klostersamfunn, hos munker og nonner, askesen, som skjærer bort og skjærer bort, inntil livet lyser i sin rene form. Og messianismen, Paulus’ forestilling om at vi lever i sluttiden, i tidens opphør. Forestillingen om hvert lite øyeblikk, som den som dør, og kan stå opp igjen. Og Messias’ inntreden. Begivenheten.»
Så snakker vi igjen, om enn via e-post denne gangen.
VMH: En tro fordrer på mange måter at man skal tenke innenfor et rammeverk – og så finnes selvsagt mange variasjoner og liberale holdninger innenfor dette rammeverket. Jeg leser en tvetydighet i din bruk av kristne symboler og ritualer. Som kanskje er en måte å benytte et rammeverk og symbolikk som en metode for at andre skal forstå betydningen av den overskridelsen du jo gjør gjennom ditt virke.
MN: Jeg tror ikke det er et rammeverk, det er bare en metafor. Språket forfører, fordi det er så enkelt. Man kan se det for seg, men utenfor språket er det ingen metaforer, ingen bilder. I våre liv er vi helt oppslukt av at vi finnes, og det er flere lag og dimensjoner enn vi fatter, og de er vevd inn i hverandre. Kristendommen, for eksempel, er ikke noe som tilhører en spesiell gruppe, men noe nesten alle mennesker, og særlig vi i vår del av verden er i, enten vi vil eller ikke, om vi tror eller ei, og vi kan være mer eller mindre opptatt av det eller oppmerksomme på det. Eller likeglade og tilsynelatende upåvirket, velge å avvise det, og så videre. Jeg er fascinert av kristendommen, av tekstene og fortolkningene og hele den ufattelig rike, grusomme og skjønne kulturen, som den kristne troen har skapt i de siste to tusen år. Ikke minst musikkulturen. Jeg kunne ikke levd uten den, den er meg dypt gåtefull. For meg er det innlysende at planeten, jorden eller «Verden» er så ufattelig rik og kompleks at menneskene, med deres språk og bevissthet om seg selv og alt det som finnes, har vært nødt til å tro, at den måtte være skapt av noen, av noe allmektig som står utenfor verden. Vi kan ikke tenke utenfor oss selv, så mennesket har måttet tro at det var noe som lignet mennesket som har skapt verden før oss og i en viss forstand for oss og til oss. Hvilket jo er en nesten latterlig narsissistisk forestilling, at mennesket, at vi, skulle være Skapelsens sluttpunkt, dens mesterverk.