Hanne Grieg Hermansen har i utstillingen «Photometrics» prøvd å fange lysets ulike sjatteringer. Det er en oppgave Rembrandt, Turner og Caravaggio mestret, men på en helt annen måte, og i en tid med andre forutsetninger. Serien Graderinger (Vectorworks) (2019) er en digital visualisering av kameraeksponeringer med økende blenderåpning, av en lyskaster i et røyklagt rom. Sekvensen over syv tegninger er blitt til en graderingsbevegelse over lyset, fra hvitt til svart. Ved å bruke papirets naturlige hvithet har Hermansen oppnådd et intenst lys som står i sterk kontrast til den omkransende passepartouten. Lyset er i dette tilfellet ikke bare en illustrasjon, men også en fysisk tilstand. Betrakteren fornemmer ubehaget ved det sterke lyset. De monumentale tegningene Source Four (#1, #2 og #3) (2019) tar utgangspunkt i fotografier av scenelyskasteren Source Four. Her har Hermansen fokusert på fargespillet som oppstår i kameraoptikken. Tolkningen med valører i lys lilla og lys gul i kontrast mot det hvite er mindre distinkte enn de små svarthvite tegningene. Å fange opplevelsen av lyset som Hermansen arbeider med, er kanskje en umulig oppgave, spesielt om det er som Aristoteles mente – en betingelse for gjennomsiktighet.
Lyset er en forutsetning for alt levende liv. Den greske filosofen Aristoteles (384–322 fvt.) mente at lyset var en betingelse for gjennomsiktighet. Men er det mulig å fange noe som er gjennomsiktig?