Delingens kunst
Min tilnærming til kunstfeltet er ikke unik. Kulturrådets rapport om det visuelle kunstfeltet i Norge, «Kunst som deling, delingens kunst», peker på flere tendenser som kan anses som parallelle. De skriver blant annet om hvordan «de-differensieringen, eller av-inndelingen, mellom sektorer, medier og sjangere velter om på tradisjonelle roller, oppgavefordelinger og faggrenser i kunstfeltet» og referer til ulike former for delinger og en tenkt horisontal struktur i feltet.
«Vi forstår horisontalitet som en form for utopisk rettesnor eller en ny form for sensitivitet for samarbeid og ‘anti-autoritær delingsform [sic]. Tilnærmingen viser seg gjennom forsøk på å utvikle mest mulig rettferdige organiseringer av ‘presentasjoner i tilblivelse’, inspirert av blant andre kurator Rachel Anderson.[] […] Implisitt i dette ligger at eksperters (eller lederes) makt utfordres.»
Her deler jeg forfatternes oppfatning av horisontalitet som en utopisk rettesnor. Jeg tror ikke at horisontal struktur er oppnåelig. Noen av mine kuratoriske prosjekter kan kanskje utgi seg for å etterstrebe en horisontalitet, men de inneholder også antagonisme, eller som kritikere kanskje ville sagt det: ansvarsfraskrivelse. Men, er det mulig å gjøre samme type øvelse på Nasjonalmuseet?
Som en del av «Lupe & Speil» arrangerte vi en åpen innsending, noe museet aldri har gjort før. Kuratorene ble i dette tilfellet portvoktere, så det radikale grepet om å fjerne juryen er borte. Vi valgte i stedet å inkludere et prosjekt som utfordret vårt utvalg. Den bergensbaserte kunstneren Cameron MacLeod har utviklet programvaren Curatron. Curatron bruker den åpne innsendingen som utgangspunkt, men ber de deltagende kunstnerne om å selv velge hvem de vil stille ut med. Ut fra informasjonen som samles inn, kalkuleres to små grupper med størst samhørighet. Det er altså ikke de mest populære kunstnerne som velges ut, men gruppen med størst bindekraft innad. Dette utfordrer makta til en viss grad, bruker kunstnerne som jury og gir alle en rett til å velge.
Institusjonskritikken har gjort sitt inntog på kunstfeltet for en god stund siden, og vi har kommet til et punkt hvor det forventes et snev av selvpålagt institusjonskritikk fra museenes side. I rapporten står det: «Selvrefleksiviteten er resultat av kunstinstitusjonenes behov for og påtrykk om å være seg bevisst sin makt og posisjon, som har vokst frem parallelt med kuratorenes inntog i kunstfeltet. […] På 2010-tallet har det etter hvert blitt vanligere at kunstinstitusjonene selv skaper selvrefleksive og institusjonskritiske prosjekter, og eksperimenterer med formater som tidligere hovedsakelig fant sted i det frie feltet og på de kunstnerdrevne visningsstedene.»
Åpningsutstillingen er og blir Nasjonalmuseets prosjekt, og det innebærer et selvreflekterende grep som et grunnleggende premiss. Hva har vi ikke samlet på, og hvorfor? Om du tenker at maktstrukturer kan utjevnes med en utstilling, drømmer du nok. Det er snarere slik at nye konstellasjoner kan utøve makt på nye måter og skape nye hierarkier. Jeg håper at åpningsutstillingen kan være med på å ta ansvar for å dytte litt på kvalitetsbegrepet og gi det en tydeligere formbarhet, samt utfordre ideer om representasjon. Utstillingen utfordrer også de ekskluderende og inkluderende kretsløpenes ideer om kvalitet. Her ligger det et faktisk brudd ved tidligere innsamlingsarbeid, som kjennetegnes ved å kun bruke den allerede eksisterende samlingen og det allerede legitimerte som et utgangspunkt for å ekskludere. En slik metode er urettferdighet som prinsipp.