GSB: Arbeidene kan på den ene siden betraktes som figurative representasjoner, altså fremstillinger av håndfaste objekter og motiver. Samtidig er det grovhugde med på å demme opp om at dette nettopp er sammenføyninger; materialer som er satt sammen av kunstnerens hender. Det taktile blir nesten insisterende ved nærmere ettersyn.
GNA: Å arbeide med tekstiler er for meg knyttet til min egen historie; å være opptatt av det taktile, å ha et taktilt minne. Jeg husker at gresset jeg lå på, kilte meg, og at grana jeg gjemte meg under, stakk. Det er taktile minner som jeg husker mer enn mye annet. Men min oppvekst på 1970-tallet har selvsagt mye å si for mitt forhold til tekstil. I det ligger en stadig interesse for et feministisk forståelsesperspektiv over tingenes tilstand, og en generell interesse for historien til de «frigjorte hender». Det som skjedde da kvinnene befridde sine hender (og hoder) fra de uendelige arbeidspliktene, og begynte å bruke redskaper og materialer som var tilgjengelig for dem, til å lage kunst. Det som hele tiden aktualiserer bruk av tekstil for meg, er stoffets evne til å være nettopp historiebærer og bindeledd mellom det nære og intime og den store allmenne historien om utvikling, industri og arbeid, maskin og menneske. Og jeg har alltid hatt en higen etter tre. Lukta av tre. Følelsen av å ta på treet, dra hånda over det. Derfor er det ofte stubber og annet treverk med. Og så liker jeg at både tekstil og tre kan bli borte av seg selv.
GSB: I ett av tekstilarbeidene til Vi er margen har du festet sammen tau og fotografi. Innen snekkerfaget er det skrevet tykke bøker om hvordan man spleiser sammen forskjellige trematerialer til en rekke konkrete funksjoner eller effekter, mens du mange ganger må ha blitt tvunget til å finne opp måter å kombinere materialer – festet dem sammen, fått dem til å sitte?
GNA: Det å feste alt sammen kan hende at er nettopp et forsøk på å sammenkoble det materielle og immaterielle – det at jeg kobler sammen noe jeg vet hva er, med noe jeg ikke vet hva er. Det handler om å utforske begge siders evne til å respondere på hverandre i et forsøk på at noe nytt og vakkert skal oppstå av det. En åpenbaring eller endring. Jeg bruker vanlig tråd, ståltråd, lim, alt mulig som kan bindes og sys sammen. Psykologien i bruken av tråd er for eksempel interessant. Det finnes studier som har tatt for seg såkalt «relasjonsskadde» folks bruk av tråd i behandling og som emosjonell medisinering. De binder sammen, snurrer, fester, knyter knuter, og klipper og kutter av. Det å arbeide med materialer og teknikker knyttet til menneskelig hånd og ånd, er jo som en koblingsrekke av så mangt som i seg selv kan fortelle noe viktig. Men jeg er usikker, jeg vet jo ikke eksakt hvorfor jeg gjør det jeg gjør. Som sagt er det mye desperasjon i meg også, og motstridende krefter.
Det første jeg husker er fra da jeg var barn, kanskje syv–åtte år. Jeg var med på å tømme huset etter bestemoren min Betta, som var blitt senil. Det var overveldende. Det rant ut overalt. Jeg husker jeg sto på kjøkkenet og åpnet et overskap og fikk et lass i hue. Det var tekstiler, kantebånd, knapper, stropper, strikker, tråd, taustumper, påbegynte og oppraknede håndarbeider, små biter, store stoffer, bokser, kopper, sider fra bøker og blader. Jeg og venninnen min tok vare på alt sammen, og det holdt oss sysselsatt i mange år med å lage ting av alt dette. Vi var veldig demokratisk anlagt, så vi delte alt søsterlig mellom oss i nøyaktig i to like deler, også små kantebånd og blondestumper på 2 centimeter. Det ble 1 centimeter til hver av oss, det!