III
Kvadraturens rutenett setter Kristiansand i en historisk forbindelse med Babylon, Pompeii og Manhattan. Over elva ligger byens største boligområde Lund, på folkemunne Brooklund, videre østover en slags innlandsvariant av det karnevalske og blinkende Coney Island slynget utover den perifere furuskogen, i form av den vidstrakte dyreparken og de ødslige handelskompleksene i Sørlandsparken.
Som de fleste små norske byer er Kristiansand uforholdsmessig vidstrakt, med store forsteder der etterkrigstidens boliger ble smurt tynt utover terrenget. Der er det som regel lang vei til nærmeste pub om man skulle bli tørst en fredagskveld. Noen få dagligvareforretninger holder stand her og der, mens størsteparten av handelen har forflyttet seg til kjøpesentre og netthandlere.
Kanskje det er denne følelsen av at noe er under avvikling, og en akkompagnerende stillhet «etter at ungene flyttet ut», som gjør at foreldregenerasjonen har begynt å forlate sine lett overgrodde, men velholdte villaer til fordel for sentrumsnære og lettstelte leiligheter. Det er jo koselig å treffe folk av og til! Se seg rundt og kjenne litt på folkelivet? For 100 år siden bodde det 15 000 i Kristiansands bykjerne, mot dagens 7 000. Som byhistorikeren Frans-Arne Stylegar fremholdt i en artikkel i Klassekampen nylig, har Kvadraturen (i likhet med mange andre norske byer) «i realiteten vært gjennom en storstilt ’bytømming’» gjennom siste halvdelen av 1900-tallet.3
Det snakkes ofte om at man bør tillate og oppmuntre fortetning av byene: Det sikrer en bred kontaktflate mellom innbyggerne, som gir god sosial og økonomisk avkastning. Men om man ser nærmere på hvem det er som flytter inn i bykjernen og de sentrumsnære leilighetskompleksene, finner man en ganske homogen gruppe av godt bemidlede over fylte femti.
I to år har byens torg blitt gravd opp og uthulet for å gi plass til omfattende parkeringsfasiliteter under jorda, i et forsøk på å reversere de avsidesliggende kjøpesentrenes vampyriske utsuging av sentrum. For å gjenvinne sin status, har bykjernen måttet absorbere de velkjente suksessformularene (basert på privatbilisme, handelskonsentrasjon og underholdningstilbud), som Kristiansand Dyrepark og næringsområdet Sørlandsparken allerede hadde foreskrevet. Nylig ble det endog diskutert i byrådet å legge Markens gate, byens ubestridte kommersielle og sosiale hovedåre, under glasstak – noe som i så fall ville stadfeste antakelsen om at byen er i ferd med å anta Sørlandsparkens funksjon og utforming.
Bjørvikafiseringens første ledd består i å dyrke frem postkortvarianten av sin egen adkomsthavn, der bygninger og buede (munchske) landskapsformer opptrer i pittoresk harmoni. I annet ledd er det utsikten fra de nyetablerte byggene som skal kultiveres, der sjenerende infrastrukturelle elementer forvises til postkortets bakside.
Om man står foran Kilden med blikket vendt bort fra signalbyggets prakt, danner containerhavnas stabler av avlange bokser i korrugert metall mellomstore fjell i synsfeltet. Slik fremtrer kremmerbyen enn så lenge i et avklart forhold til sine transnasjonale handelsmønstre, inntil havnen relokaliseres til det planlagte industriområdet innafjords, med trygg avstand til både turisters kresne blikk og miljøvennlig jernbaneforbindelse.
Den tilstøtende fiskebrygga er bygget som en Block Watne-imitasjon av pittoresk sørlandsidyll, og danner en heller dvask opptakt til det kneisende konserthuset Kilden et lite stykke lenger inne på øya. Ved siden av dette står de høyreiste sylindrene i siloen, som ble tegnet av Arne Korsmo på midten av 30-tallet og i dag er et vernet bygg. Det er altså denne betongmassen som danner utgangspunktet for byens nevnte spektakulære satsing – Kunstsilo – hvor SKMU Sørlandets Kunstmuseum og den London-baserte finansmannen Nicolai Tangens kunstsamling skal huses i fremtiden.
Utenfor Lagmannsholmen (som etter omfattende utfyllinger i 70-årene nå er en del av fastlandet) dukker det fra tid til annen opp en Philippe Starck-designet yacht, som tilbringer noen stillestående dager i bukta for å bespare en oligark for noen «urimelige» EU-skatter på fossilt drivstoff. Her ligger også byens cruisekai, der et stadig økende antall skip legger til og frakter italienere og tyskere inn mot Kilden med oransje livbåtaktige sjalupper, hvor de samles rundt en utstoppet elg på hjulbrett som trilles frem ved sjøfronten, for så å geleides videre inn i leketøyslikende city trains eller former slangende Segway-kolonner. Noen blir også vandrende flokkvis bevæpnet med paraplyer og SLR-kameraer langs kulturaksen, der suvenirsjapper i troll-segmentet parasittisk har angrepet bylegemet. Andre virrer rundt den gullforgylte McDonalds-logoen ved Privatbankens ærverdige tempelbygg, eller forviller seg ut blant gneis og buskas på Odderøya.
IV
Da kommunen i 2000 solgte unna sine energiaksjer, var det med formålet å etablere kulturstiftelsen Cultiva, hvor avkastningen av en grunnkapital på 1,4 milliarder kroner i sin helhet skulle være øremerket «kunst-, kultur- og kunnskapsinstitusjoner eller organisasjoner som bidrar til nyskapning, utvikling og kompetansebygging ved kreative miljøer i Kristiansand». Det faustiske byttet av byens evige energikilder med en ambisiøs kulturpolitikk, gjorde mange (undertegnede inkludert) perplekse og mistroiske: Samtidig som kulturen nå ble gitt en fremtredende rolle i samfunnslivet, forsvant eierskapet over en grunnleggende ressurs. Kulturlivet ble på høyst konkret vis knyttet til markedets konjunktursvingninger. Selve kulturbegrepet skulle etter hvert vise seg å være svært bredt i stiftelsens fortolkning, og dekket både frie kunstneriske prosjektmidler og økonomiske redningsmanøvre for byens mediokre fotballag.
Da fondet ble etablert var det med inspirasjon fra urbanisten og samfunnsgeografen Richard Florida, som med boken The Rise of the Creative Class (2002) ga et plutselig oppsving i den kulturelle interessen hos beslutningstakere i mange norske småbyer. Ved å identifisere hva som gjør byer interessante og levende, ble det antatt at prosessen kunne gjenskapes hvor som helst bare man kultiverte frem de ønskede demografiske trekkene – mest notorisk gjennom den såkalte homoindeksen, hvor antall homofile innbyggere i bykjernen ble fremholdt som en måleenhet for stedets kreative trykk.
Etterhvert ble Floridas teorier skjøvet mer i bakgrunnen, og i 2010 ble stiftelsens formålsparagraf endret til å rette seg spesielt mot barn, med den uttalte ambisjonen om å gjøre Kristiansand til «Nordens beste barneby». Dette har gjort seg gjeldende i mange kulturelle satsinger på barn, som for eksempel Barnekunstmuseet, skulpturprosjektet Barnas Rutpluks og etableringen av Barnas Hus (som etterhvert skal overta i SKMU Sørlandets Kunstmuseums nåværende lokaler).
Men Florida gjorde seg fremdeles gjeldende, om enn på en litt annen måte enn man kanskje hadde kunnet forutse. Da en gruppe arkitekter og byplanleggere i 2016 ble invitert til å stake ut kursen for byens fremtid, måtte samfunnsgeografen Florida vike for delstaten ved samme navn: I henhold til deres entydige råd burde Kristiansand gjøre seg nytte av det (forholdsvis) milde klimaet og bli «Norges svar på Florida» – med andre ord bli et såkalt seniorparadis, svøpt i palmer, sand og universelt utformede høykostnadsleiligheter. Allerede nå prydes entreprenørenes prospekter av eldre mennesker i badetøy, på besøk i byens kunstsamlinger, eller nippende til en duggfrisk mojito på terrassen.
De kosmopolitiske idealene som lyste over Kristiansand-himmelen på starten av 00-tallet, begynner med andre ord å likne en utvasket hildring, der «økonomiske incitamenter» tvinger byens kulturelle produsenter ut i en merkelig spagat mellom barne- og seniorsegmentet – med en merkbar og tiltagende frykt for å absorberes av infantiliserende kommunikasjonsstrategier, alternativt henfalle til friksjonsfri kulturmassasje. Kanskje vil en tilårskommen og uutgrunnelig protagonist i en fremtidig filmatisering av Thomas Manns Døden i Venedig (2012) sitte ved bryggekanten i Kanalbyen, mens en uoversiktlig potpurri av bade- og museumsgjester flakker omkring i det melankolske aftenslyset?
V
Mellom den overgrodde Salamanderdammen på øyas nordre ende og det for lengst forlatte bjørnehiet ved toppen, danner festningsverk, forlegninger og radiotårn kuriøse utvekster i de myke landskapslinjene. «Tiden gjør metaforer om til ting og stabler dem opp i kalde rom, eller plasserer dem på forstedenes himmelske lekeplasser», skrev Robert Smithson i sine betraktninger om fortidens grep om fremtidsforestillingene.4 I en nasjon der tidligere tiders jordhytter og trehus for lengst har blitt tilbakeført til søla de ble bygd på, hegnes disse gårsdagens trivialiteter om som kulturminner: Med historiens gylne filter fremstår selv de mest tarvelige innretninger i et fordelaktig lys.
I de tilforlatelige byggverkene på Odderøyas «himmelske lekeplass» akkumuleres både materialer og metaforer, der en rekke kunstnere på høyst varierende profesjonalitetsnivå utøver sine kunstnergjerninger mellom kommunalt subsidierte vegger. Blant vesenene i den mangslungne kunstneriske biotopen på øya, finner vi blant andre Kristin Evensen, som med sylspisse blyanter risser inn tette og dunkle bylandskapsmotiver på små papirformater. I Trond Nicholas Perrys hule klinger perkusive skulpturinstrumenter og virrer opp et fuglefjell av fragmenterte collager. Skulpturelle readymades hoper seg opp i uformelige klumper blant pasteller og tekopper i Sandra Norrbins ellers svært velholdte atelier, mens pastose, halvfigurative oljemalerier uavlatelig siver ut fra Tony Higginsons arbeidsbase og opp på veggene i den utenforliggende korridoren. Nede på bakkeplan har en viss Jan Freuchen gått i kompaniskap med den nordnorske eksilanten Linn Pedersen. Her utøver de sine kunstneriske tildragelser og relative kontroll over kunstbokforlaget Lord Jim Publishing.
Ved minnesmarkeringer fyres det stadig av salver fra Lasaretthøydens støpejernskanoner. Smellene, som liksom ramler inn etter det eteriske trykkvakuumet som oppstår i millisekundene i forveien, får glassrutene i de kasserte kasernene til å bule som trommeskinn, mens litervis av kaffe forviller seg ned i de respektive vrangstrupene på øyas kulturarbeidere.
På et tidspunkt forflyttet smellene seg nærmere, i form av sprengladninger i grunnfjellet under atelierbyggene, som på tross av den ulende sirenen i forkant av detonasjonen hensatte rådyrflokker, fugler og akvarellmalere i en skjellsettende eksistensiell ubalanse. Et steinkast fra mitt eget atelier og forlagskontor springer Kanalbyens konturer opp, og Kunstsilo forberedes til byggestart. I reguleringsplanene er det også tegnet inn en storslått kulturskole samt en restaurant- og hotellbygning i skrenten mot Bygg 19, noe som trolig vil forvise undertegnedes atelierfellesskap til en panoptisk, men skyggefull tilværelse.
Tangens kunstsamling, som har et fokus på nordisk modernisme fra perioden 1930 til 1970, består per i dag av omlag 2 000 verk, men utvides i høyt tempo med et innkjøpsbudsjett på 40 millioner kroner årlig (til sammenlikning brukte Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design 17 millioner kroner i 2016). Ved å konsentrere samlingen rundt akkurat denne epoken og geografien (som få andre museer har gode satsinger på), blir samlingen også ganske unik. Sammenlignet med auksjonshammer-slitere som Munch og Astrup, er verk av for eksempel Kjartan Slettemark, Anna-Eva Bergman, Johs Rian, Aase Texmon Rygh og Gunnar S. Gundersen relativt rimelige – og gjør det mulig å bygge en samling med store og sentrale verk.
Det er ikke nødvendigvis noen hvit elefant 5 den tidligere dyreparkdirektøren, Reidar Fuglestad, er satt til å administrere byggingen av: Med den omfattende samlingen som premiss for nybygget kan ikke Kunstsilo beskyldes for å inngå i senkapitalismens lite ærefulle rekke av «tomme» museumsbygg, der en spektakulær arkitektonisk fremtoning prioriteres foran kunstnerisk innhold. Prislappen på drøyt 500 millioner kroner har derimot vakt reaksjoner fra både koleriske netthandelsgründere 6 og lavtlønnede kunstnere, som med ulike begrunnelser spør seg om prosjektet står i rimelig forhold til byens størrelse. Satsingen vil også fremtvinge et mangedoblet inntjeningsbehov, som i sin tur betyr at museets tilbud må økes proporsjonalt. Det springende punktet her blir selvsagt hva denne «breddesatsingen» betyr for kunstens vilkår: Vil Sørlandsparkens forretningsmodeller tvinge seg frem også her, eller har kunsten kraft nok til å bære prosjektet selv?
Ambisjonsnivået er formidabelt, og samlingen fremstår for enhver kulturinteressert som en uimotståelig kulturskatt, men tvinger også frem noen prinsipielle spørsmål om det privates innflytelse på fellesskapets kulturinstitusjoner. Det er fristende å la opportunistisk pragmatikk trumfe dogmatisk egalitærisme i dette tilfellet – men om samlingen var av en mer diskutabel kunstnerisk verdi, ville jeg snudd argumentet andre veien.
I lokalavisen Fædrelandsvennen koker det i kommentarfeltene, og plutselig befinner kunsten seg i sentrum av det offentlige ordskiftet. «Fiffen» relanseres som skjellsord. En gruppe forretningsfolk foreslår å heller bygge et akvarium på silo-tomten. Det letes med lupe etter dulgte forbindelser mellom beslutningstakere, investorer og giver. Kunstens egenverdi veies opp mot økonomisk lønnsomhet …