Digital villmark
Det er en slik virkelighet Meta.Morf inviterer oss inn i med utstillingen «Digital Wild». Hovedutstillingen, som befinner seg ved Trondheim kunstmuseums avdeling Gråmølna, rakk å ta imot publikum i en snau uke før den måtte stenge på grunn av koronavirusets utbredelse. Samme skjebne tilfalt også flere andre arrangementer og utstillinger i regi av Meta.Morf på totalt 15 lokale kunstinstitusjoner. Sånn sett må man vel kunne si at ideen om en digital villmark har materialisert seg i langt større omfang enn Meta.Morfs arrangør Trondheim elektroniske kunstsenter (TEKS) kunne ha forestilt seg – nå som naturen flekser sine muskler og tvinger de fleste av oss inn i en ytterligere digitalisert hverdag.
Utstillingen på Gråmølna står i dag som en ensom påminnelse om hvordan en mer harmonisk, eller strukturert, sammensmelting av teknologi og natur kunne ha sett ut. Her frembringer klumsete potteplanter, stavrende rundt på robotføtter (Plant Cyborgs, 2015–), en umiddelbar emosjonell reaksjon fra min side idet jeg tillegger dem både personlighet og målbevissthet. En av robotplantene fremstår nemlig prøvende med forsiktige bevegelser, en annen virker raskere og modigere mens en tredje har ramlet over ende og kaver hjelpeløst med føttene. De elektroniske, edderkoppliknende beina som kunstner Daniel Slåttnes har utstyrt plantene med, er programmert slik at de tolker plantenes biologiske signaler og beveger seg deretter.