Eg tek leik veldig alvorleg, fordi ting det ikkje går an å kødde med, kan ein ikkje ta seriøst
I teksten Kunst jeg husker skriv Ane om kunst som på ulike vis har vore tilstade tidleg i livet hennar. Her skjer det noko med språket. Orda er stabla på same måte som elles, men dei får meir luft kring seg. Orda i denne teksten er kanskje òg enklare enn i dei andre tekstane. Eg heng meg opp i måten den direkte talen og enkelheita understrekar innhaldet. Kanskje er det slik at språk utan poesi kan synast som poetisk, nettopp i mangelen på poesi. Og kanskje finn ein det vakraste punktet i boka nett her:
«En tegning av prinsessen og soldaten som
står / rett overfor hverandre. Under står det:
‘God dag / og takk for sist, sa prinsessen.’
De to tar hverandre / i hånden og ser
alvorlige ut. Jeg tegnet / oppå tegningen
fordi jeg var så betatt av den»
Både apar og menneskebarn har frå eit ganske tidleg utviklingsstadium ein tendens til å rable på ting dei likar. Sjimpansar og barn rablar ofte på detpunktet i eit bilete kor det er mest detaljar, eller på auge og andlet. Når menneskebarn blir eldre lærer ein at ein ikkje skal rable på ting ein likar. Ein lærer at dette er å øydeleggje. Så går ein i somme høve over til å rable på det ein ikkje likar. Det handlar kanskje om eit ønske om å ta del i noko. Eit fysisk statement. Eit ytringsbehov. I teksten Om ‘How to Become a Non-Artist’ og Palle Nilsens ‘Modellen: En modell for ett kvalitativt samhalle’, skriv Ane om det å delta i kunsten. Ho stiller spørsmål ved om det i heile går an å snakke om publikum som deltakande. For, kan ein kalle det deltaking når kunstnaren har satt pre- missa og definert ein boks med spelereglar oppi? Eit anna spørsmål eg gjerne skulle ha skrive meir om her er «hvordan kan vi lære å tenke i systemer og institusjoner der metodologien fordrer lydighet?» Men dette er sikkert noko som allereie blir diskutert, og om det ikkje er det, så kan me snakke om det over ein kopp kaffi. Eg vil heller trekkje fram noko som eg ikkje reknar med at blir diskutert. Det gjeld leik. Leik er vel noko me alle har gjord fram til eit visst stadium i livet. Når eg tenkjer attende på leiken i barndommen, kjenner eg at livet er mindre alvorlegno. I denne teksten skriv Ane atter ei gong om sonen Einar sine installasjonar, men ho skriv òg noko som mange vaksne bør minnast på:
«For barn er lek selvfølgelig dødsens alvorlig. Det er gjort en mengde viktig forskning på leken og dens viktige komplekse funksjon i menneskelivet. Men i dagliglivet har lek kommet til å bety en form for underholdning. Vår reduktive forståelse av å leke gjør bruken av dette ordet nedlatende og nærmest kolonialistisk, på den måten at det kategoriserer og reduserer andre mennesker og deres aktiviteter, aktiviteter som vi ikke fullt ut forstår.»
Den første setninga tek utgangspunkt i at alle hugsar noko dei fleste kanskje har gløymd. Alvoret i leiken. Reglane som er satt opp og eksisterer som ufråvikelege rammer. Bryt du reglane får du ikkje vera med på leiken. Alvoret i leiken kan kanskje sjåast i relasjon til fleire av tema Ane tek for seg,som til dømes samfunnsstrukturar, roller eller klasseskilje. Er ikkje mange av desse basert på den same forma for regelsetjing og underkasting som i leik? Ein anna stad blir kunst og leik samanlikna. Men korleis kan ein samanlikne kunst og leik om ein ser på alvoret i relasjon til reglar? For, er ikkje ei av kunsten sine fridommar at ein kan velje kva grad eller på kva måte ein vil agere i møte med rigide reglar/regimer? I teksten Livet på skolen IV ser ho på ideen om likeverd i kunstutdanningssituasjonen. Kan ein snakke om maktbalanse/likeverd/fridom i relasjon til veiledingssituasjonen og pedagogiske strategiar? Eit av hovudmomenta i teksten er beskrivinga av ein iscenesett veiledingssituasjon kor dei tilstadeverande har fått ulike former for observatørroller. Det ligg ei konstant kontradiksjon i slike oppsett. Studentane kan reflektere fritt innanfor dei konstruerte rammene. Og kanskje er det slik at den beste måten å opne opp for å sjå verda frå ulike vinklar er nettopp ved å putte eit menneske inn i ein boks det ikkje har vald sjølv. Eg prøver framleis å forstå kva det vil seie å tenkje i boksar. Kan ideen om at det finst definerte boksar setje grenser for fridommen? Og er ideen om boksar og definerte grenser noko som heng att frå leiken i barndommen?