Øyas øyne og ører
Været, som hadde vært pålitelig med jevn vind i ukene før, spilte heller ikke på lag med gruppen av åtte kunstnere som sto bak det kanskje mest omfattende prosjektet under LIAF 2024: Island Eye Island Ear, Lofoten 2024 (2024) er i en sjanger jeg oppfatter som sentral for LIAF: stedsspesifikt, mange felles aktiviteter med involvering av lokalmiljøet, forskning på tvers av fagfelt, og prosesser som spenner over tid og sted. Det ambisiøse prosjektet er forankret i en idé fra 1974 av den avdøde komponisten David Tudor. Han visualiserte en komposisjon for en øy og dens «sanseinntrykk» – lyden, lyset, vinden og været. Han fikk med seg kunstnere innenfor en rekke ulike disipliner og prøvde i flere år å realisere verket, men uten å lykkes av ulike grunner. Nå, rundt femti år etter, har Nordnorsk kunstnersenter (NNKS) og kunstnere fra SIAF LAB. samt You Nakai, med ærbødighet overfor Tudor, gjennomført den lekne idéen på to øyer: én i Hokkaidō i Japan, og én i Svolvær.
Island Eye Island Ear, Lofoten 2024 kunne oppleves i naturen på sørsiden av Kjeøya, en gåtur fra bysentrum. Etter å ha passert bolighus og industri ble jeg guidet til et naturområde ved sjøkanten. Her lå det blant annet en hvilende drage i tynt, fargerikt stoff og ventet på at vinden skulle ta seg opp. Det gjorde den ikke. Langs stien og på steiner var det plassert biter av speilglass, og det var satt opp en rekke retningsstyrte høyttalere i området. Disse sendte «lydstråler» med ulike feltopptak – som av måker og tjeld, bølgebrus og skipshorn – til et lite område, fremfor å spre lyden slik vanlige høyttalere gjør. Når man passerte disse punktene med konsentrert lyd, opplevde man en auditiv illusjon: Noen steder var lyden sterk og klar, et par skritt unna var lyden helt borte.
På selve Kjeøya syntes jeg installasjonen av lyd, speil og drageflyging var litt tam. Aktiveringen av øyas «øyne» og «ører» var ikke helt overbevisende realisert. Slik jeg leste i katalogen, involverte de originale planene fra 70-tallet elementer jeg ikke kunne se i gjennomføringen på Kjeøya; blant annet skulle en kunstner lage tåke på et lite område, og dansere skulle gjøre en koreografi sammen med de utplasserte speilene. De skulle også sette høyttalerne mot hverandre på linje og slik skape en auditiv opplevelse. Jeg syntes ikke at installasjonen omfattet øya i stor nok grad, men begrenset seg til et lite område. Når det gjelder fraværet av vind denne dagen, er det en del av det å jobbe med naturen, og neste dag fikk kunstnerne en blafrende drage opp i luften.