Om det å hevda seg i eit samfunn med villa og Tesla
Alder står i motsetnad til tid som er eit mindre abstrakt omgrep, og meir målbart. Og her snakkar eg ikkje om dei avmålte mekaniske tikka, eller eit digitalt skifte på eit ur, men heller dei fysiske endringane som varslar alderdom medan antal ljos på kaka aukar med taktfaste intervall. Alder, i motsetnad til tid, vert synleg som ein boge frå fødsel til daude, krubbe til grav; ein flyttar seg mot ein topp, for so å nærast umerkeleg søkke ned mot botn att. Men, alder har òg vorten gjeven eit sett med markørar, både sosiale, kulturelle og økonomiske, som skal gje gjenklang med den alderen kroppen din ber. Slik eit born har utviklings og læringsmål, har ein som vaksen ei form for måling av sjølvstende, som å kjøpa hus – for nordmenn er dette hogga i grunnfjellet me står på – og andre markørar på eit økonomisk og materielt plan, men også sosiale og karrieremessige markørar som målar denne sjølvstenda. Du når ein alder der visse klede er upassande, og heller enn å uttrykkje deg gjennom kleda dine er det betre at du ikler deg sixpencen som har materialisert seg på stumtenaren din, og går ut for å mata ender, duer, sporv og måker medan du reflekterer over eit levd liv som snart skal ende.
Alder, målbar og tydeleg i den fysiske forankringa i kroppen, ber med seg sosiale teikn og måleiningar som er like tilfeldige målingar på tid som tikking frå ei klokke. Og for biletkunstnarar, kunsthandverkarar og andre kreative er dei sosiale markørane som skal koma med alder, like betydelege, om ikkje meir, som for andre yrkesgrupper, då inntekta for denne yrkesgruppa ligg langt under medianen i Noreg. Dette kjem satirisk fram i ein kronikk av Elin Ørjasæter frå 2010. (3) Her hevdar ho at: «Å gå på en fest med jevnaldrende kunstnere (50 +/ [år]) er å oppdage at man er den eneste i forsamlingen som har bil, og den eneste som kan navnet på regjeringsmedlemmene.» For å setje Ørjasæter sitt utspel i kontekst, omhandlar kronikken hennar hovudsakleg at samtidige kunstnarar produserer kunst for eit lukka publikum og har gløymt marknaden sin, noko som igjen leiar dei nedover vegen til økonomisk ruin – men som ho seier; dei er ikkje klar over det sjølv.
Det er også viktig her å gjere ein note på talet «over 20 000» som kronikken utgår frå, og som fremjar ideen om tal på kunstnarar som til ei kvar tid har virket sitt i Noreg, der det med «kunstnarar» viser til visuelle kunstnarar, skribentar, scenekunstnarar, musikarar og komponistar, samt designarar og interiørarkitektar. (4) I den noko nyare undersøkinga «Kunstnerundersøkelsen 2013. Kunstnernes inntekter», publisert i 2015 med data frå 2013 og 2014, kjem det fram at det var 17 700 aktive kunstnarar i Noreg som var medlem av ein kunstnarorganisasjon, eit tal som var 24 prosent høgare enn ti år før. (5) Sett i ljos av desse tala kan ein seie at ordlyden som vart nytta i kommentarar og artiklar frå den tida, er sterkt overdriven og ikkje tek inn over seg kompleksiteten i feltet og kor mange yrkesgrupper som er representert innanfor termen «kunstnar».