Det begynner å bli lenge siden sist jeg sist var inne i en kirke, men fra stuevinduet der jeg bor, har jeg god utsikt til flere av Oslos mer eller mindre religiøse rom. Blant noen tretopper ser jeg Gamle Aker kirke, den har liksom alltid vært der. Vender jeg blikket lengre østover, stikker to smale tårn med gull på toppen opp fra hustakene, det må være moskeen på Tøyen, og videre øst igjen: Kampen kirke, med et lite, eggeplommegult hus rett foran. Sett på avstand ser kirketårnene avvæpnende og nesten søte ut. Som sopp om høsten strekker de seg oppover.
Jeg har kikket litt ekstra på disse byggene etter å ha dykket ned i arbeidene til Tobias Kvendseth, en rykende fersk kunstner fra KMD sitt masterprogram (Fakultet for kunst, musikk og design i Bergen, red.anm.), hvis arbeid er å finne på årets høstutstilling. Kvendseth forteller på telefon om følelsen av å ha kirken som et tilfluktssted, uavhengig av tro. Store, tomme rom av en viss størrelse fremprovoserer en form for fred, og gjennom sine stramme uttrykk og klangen i rommet gir de en fysisk dimensjon til tyngre sinnsstemninger, forteller han.
Denne erfaringen har utviklet seg til en interesse for rom med særegen historisk eller politisk valør. Som en bank eller et rådhus, men også fascistisk eller sovjetisk arkitektur. Dette, kombinert med en interesse for det jeg drister meg til å kalle et «klassisk norsk følelsesliv» (innadvendt og bortgjemt), er blant bestanddelene i Kvendseths kunstnerskap.