NN: Jeg ville også spørre deg om fargevalgene dine. Det er mange innslag av lyseblått, fersken, rosa og rødt, andre farger enn de man typisk assosierer med tett granskog. Vil du si litt mer om det?
SB: Farger er sin egen verden –akkurat som naturen, kan man kanskje si. Noe av det jeg har funnet ut, er at det finnes mange farger i spill i skygger eller omrisselinjene som oppstår når lys treffer trær, for eksempel. Samtidig vil jeg ikke la meg binde av det rent konkrete. Jeg har et stort antall pasteller fra ulike produsenter, og har brukt mye tid på å forstå hvilke kombinasjoner som fungerer sammen. Jeg tenker på det som analogisk til musikk i den forstand at det tar tid å få en følelse for hvilke tonearter som passer sammen.
NN: Tidligere har du jobbet en del med ideer om naturen. I «Skogen og fjellet» på Kunstnerforbundet i 2009 (14. mai–7. juni, red.anm.) viste du collager bestående av arkivfoto og tegninger, i en installasjon som tok for seg det nordiske som en idé og identitet tett knyttet til en viss naturforståelse. Nå jobber du, som du selv nevnte, mer intuitivt, og jeg opplever at utrykket og innholdet i kunsten din har forandret seg en del. Kan du si noe om den endringen?
SB: Det er en kontinuitet der, heller enn en overgang. Tidligere har jeg vært opptatt av å ta med vitenskapshistorien, menneskets ideer om universet og søken etter forklaringer, inn i kunsten. De nye tegningene slekter mer på de delene av tilværelsen som ikke fullt ut kan rasjonaliseres, menneskets kapasitet til å skape noe nytt gjennom kreativitet, for å finne noe som ikke har vært laget før som allikevel er universelt. Når det kommer til de nye tegningene, så kan jeg umiddelbart se om jeg har lykkes i å finne en harmoni eller flyt i arbeidene eller ikke. Det er vanskelig å sette ord på hvorfor noen bilder har en nerve eller energi og andre ikke. Dette er i seg selv utrolig spennende, og ofte er min opplevelse at de verkene som ikke er planlagte, kanskje ender opp som de sterkeste. I Sol LeWitts manifest Sentences on Conceptual Art (1968) hevder han at kunstnere er mystikere heller enn rasjonalister. Det er en forståelse av kunstnervirket jeg har sansen for.