Hånd mot snute
Jeg funderer ofte på hvordan dyr opplever menneskehender når vi stryker dem med fingre som kan trykke, klø og massere. I Iselin Linstad Hauges video The boundary object (2019) kjæler en hånd med kroppen og busten til to griser. Pastellaktige nærbilder understreker fellestrekk som hudfarge, mykhet, hår, muskler og fett som ligger under huden. Ingen klær eller andre identitetsmarkører skaper avstand mellom individene. Bevegelsene går nesten over i det sensuelle. The boundary object vekker empati med dyr og kan minne om den kritikerroste filmen Gunda (2020) av russiske Viktor Kossakovsky. Ved å følge en purke, grisunger og kyr, skildrer Gunda dyrenes dagligliv på en liten gård, uten dialog og tekst. Kossakovsky tvinger ikke handlingen inn i et menneskelig narrativ eller prøver å vise at dyrene har bevissthet.
Bak det vakre ligger den mørke virkeligheten: Et idyllisk småbruk med en gris, et par høner, noen kuer og en katt er et liv forbeholdt de færreste dyr. I et innlegg under lanseringen av Animal Rebellion i oktober 2019 i London snakket journalist, forfatter og klimaforkjemper George Monbiot om en flere tusen år gammel seiglivet oppfatning – the pastoral myth – der byen blir sett på som forkvaklet og korrupt, mens jordbrukeren og hens flokk lever i uskyldsren enkelhet. Mange av de første barnebøkene man blir utsatt for som liten, inneholder en versjon av denne myten. Monbiot skriver: «The story they tell is remarkably consistent: a farm with one cow, one pig, one horse, one sheep, one chicken and one rosy-cheeked farmer, living together in bucolic harmony. There is, of course, no hint of why animals might be kept on a farm, or what fate awaits them. These farms bear no relation to any farm I have ever seen, yet somehow the old, old story still governs our perception of where our food comes from.»
Man kjæler ikke med dyr som brukes i kjøttproduksjon, slik det gjøres i Lindstad Hauges film – i hvert fall ikke uten at det blir vanskelig å spise svin etterpå. The pastoral myth holder den rå virkeligheten med skålding og slakting på avstand og utsetter omstillingen til et klimavennlig, plantebasert kosthold.