Mina S. Haufmann: Du har jobbet mye med detaljrik, virkelighetsnær tegning i kunstnerskapet ditt. Heaps er noe helt annet, både med tanke på materialbruk og uttrykk – en forandring som preger det du har gjort den senere tiden. Kan du si noe mer om det?
Sebastian Rusten: Jeg lager fortsatt en form for bilder. Da jeg tegnet, forsøkte jeg å nærme meg en objektiv fremstilling av et motiv. Jeg brukte referansebilder og tegnet fra virkeligheten, men brukte også vitenskapelig illustrasjon som en referanse for å forsøke å gjøre tegningene mer lesbare enn fotografier kan være. Sånn sett kommer bildene jeg lager nå, fra et helt annet sted. De er fortsatt referansetunge, men mer i forhold til tradisjonelle mønstre man finner på tekstiler og kurver, og kanskje heller basert på egenskapene som bor i materialene.
Jeg hadde et relativt langt opphold – på seks år – mellom bachelor og master ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO), og etter bachelorgraden tok jeg i bruk andre arbeidsmetoder. Jeg ble interessert i ulike tradisjonshåndverk, blant annet tægerbinding, som er en type kurvfletting med bjørkerøtter. Da uttrykket mitt forandret seg, ble det også vanskelig å utvikle et språk for å snakke om det, men samtidig handler arbeidene om nettopp det som er vanskelig å definere, noe som eksisterer i et mellomrom. Det handler mye om å tåle å stå i det udefinerte mens man leter.