Me byrjar med ein køyretur. Viss du køyrer mellom Bergen og Oslo frå vest til aust, eller omvend, kan du sjå etter den såkalla Jutlamannen – ein natur leg fjellformasjon som minner om eit hovud. Rett i nærleiken finst ei samling skulpturar skorne ut av trestokkar med motorsag, som fyller ein heil hage og stirar kvilelaust ned på europavegen. Kvar gong eg køyrer forbi desse skulpturane, vert auga mine dregne mot dei i ein brøkdel av eit sekund. Eg undrar i den augneblinken over kva det er eg ser, kvifor skulpturane er laga, og kvifor akkurat her i Lærdalsdalen? Eg trur ei openberring kom til meg i Helsinki i 2005, då eg såg utstillinga «In Another World» (1). Den øvste salen i samtidskunstmuseet Kiasma var fylt med skulpturar skorne ut med motorsag av Väinö Oja (f. 1930) og Timo Peltonen (1929–2007), eit arbeid utført over fleire år.
Dei tre kunstnarane kjenner nok ikkje til kvarandre, og sjølvsagt enno mindre til meg og den mentale brua eg har skapa mellom dei to sta dane og handlingane. Trass i dette delar dei noko, nemleg definisjonen som outsiderkunstnarar; (2) kunst gjerne laga av autodidakte kunstnarar, med eller utan ei form for fysisk eller psykisk handikap eller mentale lidingar, aktive utanfor det «etablerte kunstfeltet». Historisk har det hovudsakleg vore på psykiatriske sjukehus og institusjonar at outsider-kunstnarar og outsider-kunst har vorte oppdaga og sidan formidla ut til allmenta, men kor dei allereie før dei vart lagt inn, skapa kunst for seg sjølv. Dei mest markante skilnadene mellom hagen i Lærdalsdalen og verka i Kiasma var difor kanskje at fjell vart til veggar, himmel vart tak, og publikum i Lærdalsdalen rører seg i ei heidundrande fart i bilane sine i staden for i eit taktfast, granskande gongelag.