Men dette med stemødrene er likevel bare en stasjon av flere, alt ettersom år etter år fordufter bak oss for aldri helt å bli husket riktig i ettertid.
Bare et par dager før hadde Holmberg en liturgi for pusten. No less. Sånn holder det på, og utfordrer over tid såpass fleksible merkelapper som «performance» og «scenekunst» – for det som foregår, er jo ikke det, annet enn by association. Det er en reformulering av etablerte ritualer som gjøres, hvor kirkens vegger holder kosmos på plass. En form for rite of passage som setter faktiske spor i deg. Det foregår i Guds hus, langt unna en scene, og det aller meste av det som skjer, ser du ikke, men det lar seg – til tross for den type mystikk som er dynket i katolisismens hemmelighold – ikke uten videre vris inn i en faktisk trosretning, og sånn sett er forestillingene/handlingene/situasjonene hennes et paradoksalt beist; det er sjeldent å skulle erfare så mange markører for kristendommen – jeg gjentar: i en kirke! – og fortsatt erfare den grunnleggende humanisme som ligger kulturelt nærmest til hånds. Som om den universelle omsorgen prosjektet tar sikte på, bruker kristendommens instrumenter til å foreta en bypass-operasjon forbi selve læren, for å komme til poenget.
Det som skjer når du tar dette offentlige arbeidet med deg inn i kirken, er litt det samme som når du prøver å få et opptak av spøkelser nede i et eller annet gruvehull – hvis du klarer å få et opptak av vesener som befinner seg utenfor tiden i et tidsbasert medium, vil du nødvendigvis destabilisere premissene for det å være menneske – you fuck with the fabric of time, and it will fuck you right back – og akkurat som når det er tid for å begi seg ut i kamp med dragen for å vinne prinsessen, er løpet allerede kjørt med mindre du går inn i denne kampen uten frykt, med rent hjerte og edle hensikter.
Det er slett ikke mange av oss som kan skryte på seg å besitte den slags. Det er en hard jobb å bare skulle være et anstendig menneske, må vite. Når ingenting er sant, nyhetene tvilsomme, og halvparten av folket muterer til troll foran skjermene sine – og den andre halvparten er automatiserte AI-boter – er det fort gjort å føle seg alene på kjøpesenteret.