Aktivisme og kunst for folk
I denne sammenhengen kan det være interessant å se på forholdet mellom den frie ytring og kunst med en annen blikk enn kunstens autonomi. En interessant tråd som nøster opp andre sammenhenger, er forbindelsen mellom aktivisme og billedkunst. Dette er en utviklingslinje hvor kunstnerne ikke har bekymret seg så mye for om kunsten var politisk eller ei, om den gikk for langt i retning av propaganda, eller om den ble for endimensjonal i sine holdninger. Det kunsten kunne bidra med i samfunnet, hva den kunne gjøre sosialt, var viktigere enn kunstens egenverdi.
Allerede på 1800-tallet var Arts and Crafts-bevegelsen en aktiv motpol til kunst-for-kunstens-skyld-purismen. William Morris, bevegelsens sentrale teoretiker (eller skal vi si «yppersteprest»), mente at skjønnhet ikke skulle låses i kunstneriske synsvinkler som var forbeholdt de få. Han kombinerte sosialistiske ideer og prediket at «skjønnhet er for alle», selv om han selv endte med å lage møbler for overklassen. Ideenes forankring i klasse og sosiale virkelighet levde uansett videre. Russisk konstruktivisme er et annet eksempel: Også konstruktivistene motarbeidet kunst som spaltet ut samfunnet; den skulle snarere være et laboratorium for å finne nye teknologiske løsninger for fellesskapet, mente de. Både konstruktivismen og Morris’ tanker levde videre gjennom andre bevegelser i forrige århundre, i særdeleshet den tyske Bauhaus-skolen som stod for enkel og strømlinjeformet design som skulle være tilgjengelig for folk flest.
Det skulle komme mange radikale bevegelser og verk i tiårene som fulgte. Særlig blomstret det av alternativer under motkulturen på slutten av sekstitallet og begynnelsen av syttitallet, men gjennom profesjonaliseringen og teoretiseringen av kunsten har mange av disse bevegelsene og kunstnerne blitt kategorisert gjennom et begrep om bruddestetikk snarere enn som forslag til hvordan den sosiale virkeligheten faktisk kan forandres. Denne historien er for lang til her å fordype seg i på detaljnivå. Poenget mitt er at det finnes mange forbindelseslinjer mot fellesskap og solidaritet i kunsthistorien, men at de kan være vanskelig å få øye på fordi vi ser på dem for endimensjonalt som opprør eller brudd med det etablerte. La meg ta et par eksempler.
Avantgarde eller fellesskap?
Den danske performance- og teatergruppen Solvognen hadde flere intervensjoner i offentlige rom på 1970-tallet under navnet Julemandshæren (1974). Bittelille julaften samme år kledde en rekke personer seg ut som julenissen og tok seg blant annet inn i butikker og delte ut ting fra hyllene som gaver til andre besøkende. Politiet antok at kunstnerne stjal og distribuerte tyvegods, men det viste seg raskt at varene var betalt for og allerede pakket inn av butikkansatte dagen før aksjonen. Som leseren kan se, er dokumentasjonen fra denne performancen et rikt syn i seg selv. Men verket er kanskje særlig interessant fordi det umiddelbart ble oppfattet som et asosialt brudd med lover og regler av ordensmakten, men som viste seg å være fullt lovlig. Det som likevel skjer, er at mytologien som handelsstanden anvender for å holde liv i julen som et kapitalistisk eventyr, ble satt til side for en virkelig distribusjon av gaver, hvor mottageren hverken måtte betale noe selv eller komme med noen motytelser. Gitt de økonomiske betingelsene – det var ikke tyveri – var altså performancen ikke overskridelse og negasjon, men en karnevalaktig feiring av gavmildhet, generøsitet, hvor også de som ikke nødvendigvis hadde penger, kunne være mottagere.
Et annet eksempel: det feministiske russiske kunstnerkollektivet Pussy Riots kontroversielle performancer – for eksempel i hellige hus, eller den Den røde plass. En av dem fant sted i Kristus-katedralen i Moskva, hvor de protesterte mot patriark Kirill (opprinnelig Vladimir Mikhajlovitsj Gundjajev), overhodet for hele den russisk-ortodokse kirke. Kirill gav nemlig sin støtte til Putin og dermed til korrupte krefter og en autokratisk lederstil. Pussy Riot, som også er et punkband, fremførte det de kalte en punk-bønn og sang blant annet «Patriark Gundjajev tror på Putin; bedre om den tispen trodde på Gud.» Et opprør? En negasjon? Vel, de satte seg mot de bestående krefter og provoserte de som forsvarer en korrupt kirke. Men kunne vi ikke like gjerne betrakte performancen som et solidarisk fremstøt, hvor punk-bønnen rettet seg mot de som undertrykker og undergraver en oppriktig og sannferdig tro? I så fall er det ikke opprøret eller bruddet som sådan som er poenget, men det fellesskapsbyggende potensialet som ligger i å snakke sant. «Provokasjonen» var ikke uttrykk for en vilje til å skille seg ut som særegent menneske som står utenfor det sosiale, men som modeller for en mer sannferdig måte å være sammen på.