I takt med den stigende interessen, er det vanskelig å snakke om samisk kunst uten å ta opp politiske perspektiver. Det skyldes ikke begrepet i seg selv, for det sier oss ingenting om tid, form, motiv eller innhold, men viser strengt tatt kun til kunstnerens opprinnelse og identitet. I stedet har de politiske perspektivene å gjøre med at den samiske kunsten ofte stiller vanskelige spørsmål jeg tviler på at nordmenn flest er rustet til å besvare. Mange som ikke er fra områder nært knyttet til Sápmi1, vil sikkert stille seg ganske uforstående til denne opptakten. Hvilke ubesvarte spørsmål er det som murrer under overflaten?
Let the River Flow
Den største utfordringen som ligger i samlebetegnelsen «samisk kunst», vil jeg beskrive som institusjonell. Denne kunsten er rett og slett utilpass i et vestlig kunstsystem. Historisk sett har ikke kunsten vært adskilt fra dagliglivet, og plassert i store museumssaler, slik som i de store byene. Med marginale midler, plassmangel og hierarkiske styringsmodeller arvet etter norske kulturinstitusjoner, har Sámi Dáiddaguovddáš / Samisk senter for samtidskunst (SDG) og RiddoDuottarMuseat (RDM) – Sámi Dáiddamágasiidna / Samisk Kunstmagasin2 i Karasjok gjennom flere tiår arbeidet for å skape forståelse for hva samisk kunst er. De har produsert mange utstillinger som stort sett bare har møtt sitt faste publikum, som foruten skoleklasser og nordområdenes kunst- og kulturinteresserte kan være grupper av kunstnere og kuratorer fra fjernere strøk som ønsker å vite mer. En tydelig tendens har vært at hovedstadens kunstrepresentanter har glimret med sitt fravær på de fleste arrangementene, uansett størrelse, foruten et magert besøk av samer flest som ikke har direkte slektskap til kunstnerne som stiller ut.
I utlandet, derimot, har samiske kunstnere lenge deltatt i prestisjefylte samarbeidsprosjekter med tunge kunstinstitusjoner, som for eksempel storsatsingen «Sakahàn: International Indigenous Art»3 på det kanadiske nasjonalgalleriet i 2013. I museets omtale het det at dette var en utstilling som gav «en unik mulighet til å oppdage arbeider av noen av verdens mest nyskapende samtidskunstnere»4. I media her hjemme ble utstillingen på det jevne forbigått i stillhet. Resten av Kunst-Norge har sovet godt i en monokulturell søvn, bak dører som stort sett har vært stengt for samiske kunstnere. Mangfoldet ble hentet fra utlandet. Det hører til unntakene at en utstilling med samisk kunst har vekket kritikerkorpset i Norge. Da må den helst være i hovedstaden, og lett tilgjengelig, slik som Office for Contemporary Art Norways (OCA) «Let the River Flow. The Sovereign Will and the Making of a New Worldliness»5 fra i vår. Utstillingen var et resultat av OCAs målbevisste arbeid med å sette fokus på samisk kunst, hvor de valgte folkeaksjonen mot utbygging av Alta-Kautokeinovassdraget som tema. Det å fokusere på årene rundt 1980 gjorde utstillingen relevant for å belyse brytninger som fant sted på den samiske kunstarenaen nettopp på denne tiden da dáidda, det nye samiske ordet for «billedkunst», ble etablert. Ordet underbygde en avstand mellom billedkunst inspirert av internasjonale strømninger på 1970-tallet, og en mer tradisjonell kunstpraksis, duodji, som har et holistisk perspektiv. Gjennom godt over 40 år har både kunstnere og forskere stilt spørsmålstegn ved gyldigheten av skillet mellom dáidda og duodji. Et av kjernespørsmålene til Iver Jåks, den kanskje mest kjente samiske kunstneren, var nettopp hvorfor samiske kunstnere ikke skal få bruke sin tradisjonelle kulturarv som kunstuttrykk, og hva som ligger til grunn for at den ikke skal være en naturlig del av samtidskunsten. I likhet med flere utstillinger produsert i Sápmi de siste tiår, belyser også «Let the River Flow» dette ved å vise både duodji og dáidda, side om side.6 I hovedstaden blir sammenstillingen ansett som et dristig grep. Enkelte av kritikerne tok opp tråden fra sist gang det var en samisk utstilling av størrelse i Oslo, sent på 1990-tallet, med Riksutstillingers vandreutstilling, «Iver Jåks: muittašan johttičájáhus/retrospektiv».7