Digitale kunstverk og eierskapsbevis i form av Non-Fungible Tokens, eller såkalte NFT-er, som de ofte kalles, er nettopp et slikt felt der det regulatoriske, skattemessige og avgiftsrettslige må vurderes nøye. Denne artikkelen er en oppfølger til nettseminaret vi holdt for Norske Billedkunstnere (NBK) 16. februar 2023, hvor vi særlig tar for oss problemstillinger knyttet til merverdiavgift (moms) og kunstavgift ved salg av digitale kunstverk.
Tekst av:
Kristoffer Rosmo, Advokatfullmektig Indirect Tax, EY Tax & Law
Mads Ribe, Assosiert Partner Digital Law, EY Tax & La
Magnus Jones, Nordisk Blokkjede- og Innovasjonsleder, EY Tax & Law
NFT er en unik digital fil/token lagret på en blokkjede. En blokkjede er en åpent tilgjengelig digital «regnskapsbok» hvor alle digitale transaksjoner kan registreres, spores og synliggjøres. Blokkjeder muliggjør direkte handlinger fra person til person, uten et sentralt mellomledd (f.eks. en bank), og skaper tillitt ved at transaksjonsdata i utgangspunktet er åpne for alle og lagres hos samtlige parter i nettverket samtidig.
NFT-er kan for eksempel representere eierskap til fysisk eller digital kunst. Digital kunst er kunst som fullt ut er laget med digitale hjelpemidler. Her vil vi fokusere på tilfeller der NFT-er representerer eierskap til digital kunst, siden Skattedirektoratet nylig har kommet med to prinsipputtalelser på dette feltet – med helt forskjellige konklusjoner. Vi vil diskutere dette nærmere nedenfor.
8. februar 2023 fikk vi også en amerikansk opphavsrettslig dom – en av de første av sitt slag globalt – der en NFT-kunstner hadde brukt Hermès-vesken Birkin til å lage en kolleksjon NFT-er kalt MetaBirkins. Kunstneren sammenlignet sitt kunstneriske uttrykk med Andy Warhols kjente verk Campbell’s Soup Cans (1961–62), som jo også approprierte et kjent varemerke kunstnerisk, nemlig Campbell’s suppe. Domstolen på Manhattan mente imidlertid at MetaBirkins brøt opphavsretten til Hermès, og det til tross for at Hermès kun hadde registrert opphavsrett knyttet til den fysiske håndvesken (og kun søkt, men ennå ikke fått beskyttelse for virtuelle håndvesker). Like fullt stod altså det varemerkerettslige vernet sterkere enn den kunstneriske ytringsfriheten.
Det uavklarte regulatoriske landskapet rundt NFT-er er med andre ord i endring, og derfor vil vi fokusere på to avgifter av stor praktisk og økonomisk betydning for både kunstnere, staten og kunstnerfeltet som sådan – nemlig merverdiavgift og kunstavgift.