Det er en del vi ikke har kontroll over her i livet, og innimellom bringes vi på avveier, eller utenfor oss selv. Som når vi smittes med et virus og må tilbringe tid under dyna i febertåke, og vi egentlig har andre ting som står på vent. Men noen ganger er det også nettopp der, utenfor den hektiske hverdagen, at de verdifulle dialogene dukker opp. Som journalisten og forfatteren Gunnar Larsen skriver i diktet Influensa (fra Dikt, 1959) er sykdom og sengeleie velkomment fordi man får tenkt og lest det som ellers bare blir liggende utenkt og ulest. «Jeg hadde rett til å ligge ubekymret / Med en gjengrodd elevator i spiserøret», som han skriver. I disse dager er det nok flere serier og filmer som er sykdomslektyre – eller podkaster. I kjølvannet av en podkast-episode om Peter Howies nye biografi om den svenske regissøren Ingmar Bergman, hvor forfatteren også hadde en epilog til Bergmans Persona (1966), endte jeg opp med å se den filmen. Jeg har sett den mange ganger, og for hvert gjensyn blir jeg slått av dens evne til å være i dialog. med tiden jeg ser den i: Filmen kan minne om lavastein, hvor flytende væske siver inn, uten at den porøse formen mister sin distinkte grunnform gjennom forløpet.
Filmen kretser rundt Elisabeth Vogler (Liv Ullman) og søster Alma (Bibbi Andersson), hvor førstnevnte bestemmer seg for å slutte å snakke etter å ha sett TV-bilder av Thícg Quang Duch, en buddhistisk munk som brente seg ihjel på gata i Saigon i protest mot den USA-støttede sørvietnamesiske regjeringens undertrykkelse av (og vold mot) buddhister. Søster Alma får i oppgave å få Vogler i tale igjen. Og kanskje også sette ord på det huns ser, uansett hvor grusomt det er? De reiser til et vakkert landsted (Bergmans hjem på Fårö), hvor de nynner og plukker sopp mellom barokke steinformasjoner og skakkblåste kalkfuruer. De to blir fortrolige, Alma forteller om sitt vanskelige ekteskap og lunefulle begjær, og Vogler lytter. Hun sier ingenting selv. Men selv om hun lytter, slutter hun ikke å si noe, siden hennes stumhet er moralsk. Når verden blir for kompleks og det er ting vi ikke overskuer eller forstår, venter hun og hører på andre – modnes i det – fremfor å haste videre i sin egen tale, sin egen tanke. Er det ikke noe der, som er viktig akkurat nå? Med Midt-Østen-konflikten, Ukraina?