Ida Ekblad (f. 1980 i Oslo) jobber med veldig mye forskjellig. Gigantiske malerier, støpeprosjekter og objekter som gjerne ender i installasjoner eller blir stående utendørs, kan nevnes. Men også poesi og andre tekstlige fabuleringer. Fra tid til annen driver hun hybridvirksomheten Schloss, et galleri og indie-plateselskap som tidvis gjør kleskolleksjoner med trykk av kunstnere, eventuelt henne selv. Idas praksis kan kalles eklektisk, tydelig drevet av popkulturelle impulser fra både nåtidig visuell kultur og arkivene, graffiti samt kunsthåndverk og ekspresjonistiske kanoner innen billedkunsten. Det observeres, konsumeres, kommer ut igjen i mer eller mindre fordreid form, uten at det i denne tilsynelatende hemningsløse forsyningen nødvendigvis ligger en uaktsomhet på fagets eller kildenes vegne. Snarere er det en leken tilnærming hvor det som kommer ut, får lov til å beholde en råhet og «hypertaktil» materialitet: maksimalistisk, fargesterkt, klumpete, overflødig, altomsluttende.
Ida har gjort en lang rekke utstillinger over store deler av verden i løpet av de siste femten årene, herunder Veneziabiennalen (2011 og 2017), Palais de Tokyo i Paris, Bonniers Konsthall i Stockholm, Nasjonalmuseet i Oslo ved flere anledninger, og bare i fjor blant annet Museo Rufino Tamayo i Mexico City, og Kunsthalle Zürich. Hun er representert av Galerie Max Hetzler (Berlin og Paris), Herald St (London), Karma International (Zürich) og Peder Lund (Oslo). Det er mange som er verre stilt, tenker du kanskje. Det kan hende, men som de fleste som lager noe, vil man likevel at det man lager, skal få se dagens lys og bli sett av noen. I skrivende stund skulle soloutstillingen «A Deep Medicine» hatt åpne dører i Paris, og soloutstillingen på Kunstnernes Hus i Oslo i juni er utsatt til 2021.
Dette er en dialog mellom to i sine respektive karantener på henholdsvis Torshov og Fagerborg. Om det som skulle vært vist denne våren og forsommeren, og det som forhåpentligvis etter hvert blir å se.