Verdensteatrets verk «Flat Sun» ble vist ved Rosendal Teater i Østbyen i Trondheim, 14.–15. mars 2024. Medvirkende: Asle Nilsen, Alireza Djabbary, Annike Flo, Elise Macmillan, Espen Sommer Eide, Janne Kruse og Torgrim Torve. Lydteknikker: Linn Nystadnes.
En drøy uke etter forestillingen, på vei over Elgeseter bru, ble jeg vitne til en manifestasjon av aurora borealis – en selvlysende snirklete streng av nordlys som beveget seg fra Byåsen og forsvant et sted mellom Tyholttårnet og Kristiansten festning – og det traff akkurat samme sted som Flat Sun: i den delen av nervesenteret som opprettholder en slags komfortsone i min trøtte, utslitte, kropp, og som også er stedet hvor astrallegemet venter på søvn. Kort sammenfattet er forestillingen ikke uttalt esoterisk, eller entydig noe som helst, men jeg satt igjen med følelsen av at grensene mellom meg selv og resten av verden, i hvert fall for et øyeblikk, var blitt visket vekk med samme letthet som en kjøkkenklut fjerner kaffeflekkene på et kjøkkenbord.
Forestillingen er uten dialog, og når projisert tekst forekommer, er den forvridd til en lingvistisk mutasjon langt unna noen gitt betydning. Seansen legger seg nærmere en konsert – til tider noe så paradoksalt som lavmælt støy – enn teater. Visuelt handler det i hovedsak om videoprojeksjoner av diverse landskap, som flimrer over skjermer som jevnlig flyttes rundt. Det er nesten ingen direkte performative komponenter. Det nærmeste en faktisk definisjon på hva som foregår, ville vært å kalle forestillingen en bevegelig lydinstallasjon, men det kan da også være beskrivelsen av et hvilket som helst kjøpesenter – og det ville uansett vært mer riktig å beskrive det som en drøm av den typen som skyter fart og holder deg fast når du er på vei til å våkne. Flat Sun har en indre logikk som huker seg fast i deg.