Jeg vandrer omkring på Astrup Fearnley Museet. Ja, de kaller seg det, med orddelingsfeil og alt. Utstillingen «Sol og vår i januar» har akkurat åpnet. Og jeg er mørk til sinns. Det er sikkert 500 mennesker her. Lyset er avpasset og kjølig. Rommene er store og dystre. Vinen er slutt. I oktober kom nyheten om at den svenske regjeringen endelig har gitt klarsignal til å ta ut tiltale mot både konsernsjef og styreleder i Lundin Petroleum, under anklage om grove brudd på folkeretten under borgerkrigen i Sudan. Etterforskningen har pågått i nesten ti år.
Det er kjedelig å være den som kommer trekkende med dette igjen. Tenk så deilig det hadde vært å kunne glemme hele Lundin og folkerettsbruddene deres. Tenk å få slippe å tenke på Lundin hver gang man er i nærheten av Astrup Fearnley-museet. Men dessverre: Lundin er fremdeles museets hovedsponsor, og styreleder Ian Lundin er fremdeles anklaget for folkerettsbrudd. Eller folkemord, som det også kan kalles. Selskapet, som tidligere het Lundin Oil, skal ifølge en rekke rapporter ha gitt økonomisk støtte til militsen som drev bort befolkningen i et område omtalt som Block 5A i Sør-Sudan, der selskapet ønsket å konsolidere sin virksomhet. Lundin Oil skal også ha stilt sin infrastruktur, det vil si veier og kjøretøy, til disposisjon. Dette skjedde mellom 1997 og 2003. Omkring 12 000 mennesker skal ha blitt drept og 160 000 tvunget på flukt. Folkemordet til Lundin er som en mørk sky som driver over synsfeltet hver gang man prøver å se en utstilling på Astrup Fearnley, eller leser en kritikk av en utstilling der. Selv om hovedsponsoren deres ikke nevnes særlig ofte (det var en kontrovers i 2012, og nå er folk lei av det), så forsvinner den ikke. Lundin har aldri beklaget eller betalt erstatninger. Tvert imot erklærer selskapet seg å være uten ansvar for hendelsene.
Seks unge kunstnere og seks skribenter er blitt valgt ut til «Sol og vår i januar», som har undertittelen «Neste generasjon i norsk samtidskunst». Kunstnerne er også koblet med hver sin samler. Prosjektet er finansiert av regjeringens nye kultursatsing Talent Norge. Det er flotte og ambisiøse unge kunstnere, som endelig mottar litt ordentlig med produksjonsstøtte. Det er også gode og fremadstormende skribenter som har fått tid og penger til å skrive om de ulike kunstnerskapene. Bånd er knyttet. Samlerne er blitt forpliktet til å kjøpe. «Sol og vår i januar» kan utgjøre hele forskjellen for en kunstnerkarriere. Hvis det er én ting som kjennetegner et såkalt talent, så er det at vedkommende er desperat etter å få gjøre kunsten sin. Hvis ikke er det ikke et talent. Man får en strålende sjanse, og man må gripe den. Som Karen Blixen skriver i Babettes Gjestebud: «Det går et langt skrik gjennom verden fra kunstnerens hjerte: Gi meg lov, gi meg anledning til å yte mitt aller beste.»