Forlatte steder er nettopp utgangspunktet for verkene Ulla Schildt og Tor Simen Ulstein har med på Høstutstillingen i år. I Schildts fotografi Between the Sediments fra serien Notes for Possible Mappings / Topologiske Undersøkelser (2024) ser man et spektakulært landskap, med sjøgrønt, krystallklart vann, hvite sandstrender, krappe sandfjell og rik vegetasjon. På stranden ligger det folk og soler seg, i innsjøen sykler barn rundt i pedalbåter eller leker i en oppblåsbar plastbadepark. Men det som virkelig gjør stedet spektakulært, er bygningsruinene som stiger opp av innsjøen, eller skimtes like under den klare vannoverflaten.
Fotografiet er tatt i Rummu, nord i Estland. Historisk sett er dette alt annet enn et attraktivt badested. I 1938 ble det etablert et kalksteinsbrudd her. Da Sovjetunionen annekterte Estland i 1940, inntok de steinbruddet og bygget et fengsel i nærheten for kriminelle og politiske fanger som ble satt til å utføre det tunge arbeidet med å utvinne og bearbeide kalksteinen. 50 år senere, da Sovjetunionen gikk i oppløsning, opphørte produksjonen, og steinbruddet ble umiddelbart fylt av grunnvann. Men det er flere årsaker til at området er interessant for Schildt.
– Jeg er fra Nord-Finland, og Finlands geopolitiske plassering har alltid spilt en viktig rolle for meg, forklarer hun. – Alle i min generasjon har familiemedlemmer som kjempet i krigen mot Sovjetunionen. Vi er venner med folk i Estland, og identifiserer oss med deres språk og kultur.
Men der Finland ble uavhengig av Russland i 1917, måtte Estland vente til 1991. Først i 2004 ble Estland medlem av EU og NATO. Etter det utviklet landet seg raskt.
– I Between the Sediments møtes fortiden preget av sovjetisk undertrykkelse og den nye æraen preget av optimisme, sier Schildt.