Hvilke signaler sender en slik avtale til kunstnere her til lands? Og hvordan kan man svare på kulturministerens følelsesladede innspill under Dagsnytt 18 2. juni, hvor hun forsvarte Norges rikeste familie, og påsto at debatten rundt de nevnte tvillingene var «uvirkelig»? Trine Skei Grande lirte av seg at «hver gang noen prøver å dele med det offentlige så får de kjeft, og blir mistrodd på annet vis».
Med denne bastante påstanden bagatelliserer og undergraver hun kritiske og konkrete kommentarer fra en rekke tungvektere i norsk kulturliv – som kunstner Marianne Heske, Kunstkritikks redaktør Jonas Ekeberg, kunstadvokat Hans Marius Graasvold, og ingen ringere enn det petroleumsstøttede og kommersielle Astrup Fearnley Museets avtroppende direktør Gunnar B. Kvaran – som har uttalt at Nasjonalmuseet kan bli sittende med «svarteper» (et uheldig ordvalg, forresten, ettersom Nasjonalmuseet mest sannsynlig vil bli sittende med noe nærmere en «hviteper», en samling bestående av hovedsakelig hvite, vestlige menn).