Subjekts kritikk baserer seg altså på feillesning. Som for eksempel her: «Dessverre er det da vi finner ut at Lars Elton faktisk virker å mene at representasjon i kunstfeltet har gått altfor langt», står det i artikkelen. Men det stemmer ikke. Tvert imot, han skriver at det ikke har gått langt nok! Eller her: «Samtidig mener Elton det er foruroligende når en overvekt av ‘innvandrere’ i juryen resulterte i at Ngoma med minoritetsbakgrunn vant den gjeve prisen.» Igjen: Slett ikke, han skriver at «utdelingen representerer et vannskille» og at «det er godt å se at kunstsfæren er i ferd med å bevege seg ut av den ‘blendahvite’ boblen kulturlivet har befunnet seg i.» Hvordan Subjekt kan få seg til å hevde at Elton mener det er «foruroligende» med overvekt av «innvandrere» i juryen, er en gåte. Enda et eksempel: «For uten å kalle ham en fanatiker, kan man mellom linjene lese Eltons frykt for at representasjon kan og vil gå foran kvalitet i fremtiden.» Nei. Subjekts lesning av teksten ser fullstendig bort fra Eltons argumenter. Det slutter ikke der: «Men det verste er nok at det hele bare er bygd på spekulasjoner i at resultatet ville være annerledes dersom juryen var hvit.» Dette er det rene rør; Elton forklarer Ngomas manglende suksess som kunstner med tidligere «blendahvit» definisjonsmakt. Om man er uenig i det, må man nesten mene at Ngoma nå får anerkjennelse på tross av kunstnerisk kvalitet. Dette er hva Elton skrev: «Men vi kan bare spekulere i hvordan nominasjonslisten hadde sett ut hvis juryen hadde vært sammensatt av utelukkende etniske nordmenn.» Det er nettopp slike juryer som Elton vil til livs!
Anklager om rasisme – enten indirekte som i Subjekts kommentar, eller direkte – er alvorlige. De bør være korrekte, fordi de heldigvis kan få store konsekvenser. Men de blir derfor også gjenstand for harde motangrep når de rettes mot institusjoner og maktpersoner. Derfor er det sjelden at faktiske rasistiske utspill fra maktpersoner blir karakterisert som rasisme. Man kan hevde at Elton har definisjonsmakt som kunstkritiker. Å angripe ham er likevel nokså risikofritt. Det er noe annet med å kritisere landets ledende politikere for det samme. Eller personer som er knyttet til maktapparatet. Etter 22. juli har Fremskrittspartiet (FrP) ikke blitt mer moderate av regjeringsdeltakelsen, men de andre partiene og det norske medielandskapet har gått markant til høyre. Det er berøringsangst og ikke konfrontasjon som preger medias forhold til en regjering som ligger langt til høyre for folket den skal representere. Det kan virke som om det er et uuttalt forbud mot å karakterisere sentrale deler av det norske styringsgrunnlaget for rasisme. Samtidig er det i et samfunn preget av tiltakende individualisme, blitt mer vanlig å angripe enkeltpersoner for rasisme. Som om rasisme først og fremst er en personlig egenskap, og ikke et systemisk problem. Som om rasisme er et spørsmål om manerer, og rasismen kan fjernes ved å få rasistene til å slutte å bruke rasistiske ord og uttrykk. Og å si det aldersdiskriminerende «OK, boomer» istedenfor å argumentere, som Subjekts skribent gjorde. En konsekvens av denne individualiseringen av rasisme er at det blir vanskeligere å kjempe mot årsakene til rasisme. Det er alvorlig – og en utvikling vi burde motarbeide aktivt.
Lars Elton bruker ingen rasistiske ord og uttrykk i sin kommentar. Det gjør heller ikke ledende, norske rasister. Det er de minst begavede av rasistene som framstår som rasister, de som havner i rettssalen fordi de ikke forstår spillereglene. De fleste andre slipper unna. Å indirekte anklage en person som mener at en utvikling i riktig retning ikke har gått langt nok, for rasisme, burde i denne sammenhengen være selvforklarende kontraproduktivt.
Les også Fra «blendahvitt» til en miks av farger og debattinnlegget Heng ham ikke, vent til jeg kommer.