Raudt, kvitt, blått og lilla
Ein dag på barneskulen delte læraren min ut om lag tretti A4-ark, alle med dei same geometriske linjene i ein komposisjon som ville fått Mondrian til å vri seg i grava. Oppgåva: fargelegge det norske flagget. Raudt for blod, kvitt for snø, blått for fjord? Berre to fargeblyantar var naudsynte; det kvite fanst allereie i Xerox-papiret.
Eg hugsar oppgåva som dørgande keisam, men eg hugsar også at eg var takksam over å ikkje skulle ta fatt på eit albansk, polsk eller meksikansk flagg, med sine avanserte ørnemotiv som verka komplett umogleg å skape ei attgjeving av. Dette er det fyrste minnet eg har om å kjenne på å vere takksam for å vere eit menneske fødd på det geografiske territoriet som er landet Noreg. Og det gjennom eit flagg. Takk Gud for den protestantiske arva det er å kunne sleppe å teikne og fargeleggje ei ørn, og heller halde seg til enkle linjer og fargeflater!
Bakgrunnen for fargane i det norske flagget er (heldigvis?) mindre dramatiske enn barndomsspekulasjonen min rundt symbolikken av blod, snø og fjord. Det er meir nærliggjande å tenkje at det er eit resultat av latskap, ettersom fargane er valde etter den franske trikoløren, brukt saman med mottoet «fridom, likskap og brorskap» (Liberté, égalité, fraternité). Adopterte ein desse som minner om idear verdt å streve etter, eller fordi ein tenkte på dette som eigenskapar råkande for det norske folk? I 2014 dukka sambandet mellom den norske folkeidentiteta og den franske trikoløren opp att, etter at kunstnaren Lars Ram berg sitt verk Liberté (2003/2014) vart sett opp på nye Eidsvolls plass i Oslo i samarbeid med KORO. (1) Verket består av tre originale, franske gatetoalett frå 1979 designa av JC Decaux, og redesigna av kunstnaren. Toaletta har fargane raudt, kvitt og blått og var originalt tiltenkt plassert ved Rikspoli tisk senter på Eidsvoll i anledning 100årsjubileet for oppløysinga av unionen med Sverige i 1905. Dit kom dei aldri, ettersom det vart for sterk kost for den norske folkesjela, med dåtidas kulturbyråd i Oslo, Torger Ødegaard (H) i spissen, å plassere eit offentleg tilbod for menneskeleg avfallshandtering framfor nasjonalforsamlinga. (2)
I all den tid Noreg som nasjon meir enn gjerne har appropriert fransk etikk og estetikk, var pussig nok ikkje eit av dei meir progressive forslaga frå den franske revolusjon om å tilgjen geleggjere plassar for menneskelege behov og hygiene, særskild interessant å ta stilling til.