Sammensatt virkelighet
Autoritær tenkning og totalitært hat er i seg selv resultat av vår evne til å gjøre feil. De fleste som trår inn i hatefull retorikk i ekkokamre, vet at de er med på noe som ikke egentlig leder til noe godt. Likevel er det slik at de fleste av oss gladelig kaster oss på ensidige fiendebilder og moralistiske framstillinger av folk vi er uenige med. Dette til tross for at vi selv er minst like rotete skrudd sammen under topplokket og like mye et resultat av kultur, som de på motsatt side. Ambivalens, som er det vi egentlig burde bevisst leve i hele tiden, erstattes av klare bilder av rett og galt. Alt som burde oppleves som uklart, blir forklart gjennom enkle modeller. Nyansene forsvinner.
I virkeligheten vet vi svært lite helt sikkert. Selv vår sikreste kilde til kunnskap – naturvitenskapen – bygges kumulativt. Det er altså minst like mye gjennom feilene som gjøres som de riktige valgene, at vitenskapen bygges. Våre liv er i det store og hele i forbausende stor grad produkter av tilfeldigheter, andre menneskers avgjørelser eller påfunn, genetikk og kultur. Vår kultur, identitet, personlighet og verdier er overraskende fleksible. I møtet med en slik sammensatt virkelighet trenger vi ikke harde fronter eller skråsikre meninger for å gjøre oss trygge; det vi må akseptere, er kaoset vi er, og hvor flytende og rotete mye i og utenfor oss er. Autoritær politikk og svart-hvite virkelighetsoppfatninger er med på å overforenkle og fordreie alt det som gjør oss menneskelige.
Konstruktiv funksjon
At noen finner glede i å skape, forstå, skrive om, stille ut eller samle på kunst, er svært menneskelig. Kunstverdenen er irrasjonell; full av paradokser, og lite lønnsom eller konstruktiv på sikt. Det er en million grunner til ikke å bli kunstner, men folk blir det likevel. Kunst for kunstens skyld er noe av det mest menneskelige jeg kan tenke meg. Det er gjerne ikke-produktivt, uforutsigbart og i strid med det autoritære tenkere leter etter.
Å lete etter kunstens funksjon – enten det er et sted for provoserende samfunnskritikk eller den økonomisk innbringende nye oljen – er å redusere kunstens verdi. Det at kunst lages, sanses og forstås ut fra lysten til å gjøre nettopp det, gjør oss alle mer menneskelige. Noe av det første autoritære politikere gjør, er å stoppe den frie kunsten. Hitler, Mao og Khomeini forbød kunsten. Stalin og Mussolini bestilte kunst som programmessig skulle støtte deres politikk.
I Polen og Ungarn blander den høyreekstreme staten seg i dag inn i hva som stilles ut i museene og hva som skal få støtte, om jeg skal tro venner av meg som er kunstnere der. I Polen vil høyrepopulister kutte støtten til institusjonene (1). I det høyreradikalt styrte Ungarn støttes utelukkende eldre og kanonisert kunst, mens de yngre og radikale flykter fra landet (2). I det gradvis sloknende, sosialistiske fyrtårnet Venezuela kuttet det venstreautoritære regimet støtten til de frie kunstnerne fra de kom til makten, under dekke av at kunstnere stod for kapitalistisk tankegods (3). Caracas pleide å være kunsthovedstaden i Latin-Amerika. Nå finnes knapt noe igjen (4).
Kjernen i et autoritært politisk prosjekt er at alt som gjøres, skal ha en konstruktiv funksjon. På dette punktet har autoritære av alle avskygninger vært nesten rørende enige: De produktive menneskene som vet hva som er rett og riktig får dominere samfunnslivet. Konsekvensen blir at kunsten også må følge en gitt funksjon og støtte oppunder en front i en oppkonstruert kulturkrig. Kunsten skal ikke bare være kunst, men være kunst for et større mål.