Kjetil Røed: Du har jobbet en stund med å utforme en estetikk sett fra det han omtaler som naturkrisens perspektiv, eller til og med fra et sted hvor mennesket ikke er i sentrum. En økosentrisk estetikk. Fortell kort om prosjektet.
Erland Kiøsterud: Det er langt prosjekt, som egentlig begynte med to kronikker i Dagbladet i 1988, hvor jeg stilte spørsmålet om hvordan vi – som kunstnere, forfattere, eller mennesker i det hele tatt – skal forholde oss til det faktum at vi ødelegger miljøet – naturmordet, som jeg kaller det. Jeg følte at jeg ikke klarte uttrykke meg, eller at jeg ikke hadde et tilstrekkelig presist språk, selv om jeg jo skrev. Et paradoks, men likevel var dette erfaringen, som igjen kan sees i forbindelse med at jeg opplevde at verden ikke hadde kontakt med seg selv, ikke kommuniserte med seg selv.
KR: Men dette henger sammen med en selvforståelse, som formes gjennom kapitalismen, slik du tenker det, ikke sant? Altså en verden – den vi nå lever i – hvor primært penger styrer hvordan vi orienterer oss. Dette skjøt vel fart med industrialismens fremvekst?
EK: Det stemmer. Kapitalen er enormt kreativ, men også destruktiv når den ikke reguleres. Den lærer oss også for å forholde oss til verden som ressurser, som ting, og dette mener jeg muliggjør både hendelser som holocaust, som jeg har jobbet mye med i bøkene mine, men også naturmordet jeg kretser om nå. Begge deler er uttrykk for en fremmedgjøring, og et tap av språk, og kontakt med seg selv og den virkeligheten man er en del av. Da er vi, som forbrukere, del av en struktur som muliggjør vold mot både andre mennesker og natur. Da ble det viktig å lokalisere hvor jeg selv er i denne verden, og hvem jeg er, eller hva jeg kan gjøre, når jeg produserer kunst.
KR: Fint grep. Og viktig! Sånn jeg forstår deg, er kunsten ikke et avsondret medium i dette bildet, men snarere en kanal for mulig kontakt med sammenhenger som ellers har gått tapt? Altså et område hvor vi kan aktivere holdninger, følelser og tanker på andre måter enn den instrumentelle, etter andre verdier, enn tanken om at alt er forbruksvarer og ressurser?
EK: Dette er blitt stadig klarere for meg, for det er virkelig et medium, et flytende medium, som ikke lar seg koble fra spørsmål om rettferdighet, som kunsten har vært utkoblet fra siden filosofen Immanuel Kants dager. Å se kunsten som et eget område utenfor moralen, eller det levde liv, ufarliggjør den. Det nøytraliserer også den kraften som ligger i å finne nye svar på ontologiske spørsmål, som handler om hva verden er i det hele tatt – og hva det betyr å skape nye former i den, både hva gjelder skjønnhet og rettferdighet.