«Practicing Hope» er syvende utgave av den skeive kunstfestivalen Open Out i Tromsø. Open Out er en kunstnerdrevet og selvorganisert festival, som i år fant sted i lokalene til Tromsø Kunstforening og Verdensteatret Cinemateket. Festivalprogrammet inkluderte nærmere tredve kunstnere, i tillegg til bidrag fra samarbeidspartnerne Flat Earth Cinema (Island), MONDO Books (Norge), SAQMI – The Swedish Archive for Queer Moving Images, Išgirsti (Litauen) og Tromsø for Palestina.
Denne gangen kunne jeg dessverre bare få med meg en brøkdel av programmet, så jeg vil ta forbehold om at det som følger, ikke yter rettferdighet til helheten i årets utgave av festivalen. Programmet bestod – som det som regel gjør – av flere workshops i tillegg til offentlige arrangementer, performancer, og utstilling – i år hovedsakelig på Tromsø Kunstforenings midlertidige lokaler i det gamle sykehjemmet på Hvilhaug – og filmprogram på Verdensteatret Cinemateket.
Tittelen på årets utgave var «Practicing Hope». Under åpninga fortalte festivaldirektør Olga Gry Becker at formuleringa henspiller både på håp som praksis, og som noe man må kultivere, eller øve seg på, rett og slett. Jeg må innrømme at ordet håp føles vanskelig å svelge av og til – det er et begrep som misbrukes så mye i disse dager at det kan bli fristende å rømme inn i et pessimistisk tankesett bare for å bevare ens egen forstand og kritiske fornuft. Avgrunnen som åpner seg som et infisert sår mellom alt det tomme pratet om menneskerettigheter og demokrati og realitetene i den virkelige verden, er ikke akkurat et helt nytt fenomen. Men dissonansen mellom vestlige samfunns angivelig liberale, humanistiske verdier og den systematiske volden og undertrykkelsen som vi ikke bare godtar, men legger til rette for, er nå så tydelig at optimisme fort framstår som et symptom på sinnsforvirring, ondskap, idioti, eller en kombinasjon av disse.