Vi er i skikkelig trøbbel nå, og under et felles press hvor det ikke er særlig rom til å gruble over hva man kan og skal bruke det å være kunstner til – det gir seg selv når menneskeheten muterer til troll foran øynene våre og hver nyhetssending frarøver oss enda litt mer av det som gjør oss til anstendige folk. Aktivismen og den direkte henvendelsen går fort fra plikt til nødvendighet, og selv her på berget er vi aldri lenger unna full krig enn en drøy time.
Mange vil, under normale forhold, føle seg kallet til å markere menneskeskapte katastrofer, selv om kunstneren som aktivist og meningsprodusent i beste fall ender opp som St. Georg foran dragen – denne øvelsen som krever et rent hjerte og edle hensikter. Hvis ditt engasjement da er et karrierestrategisk grep for å sikre tilstedeværelse og oppmerksomhet i offentligheten, vil dragen få en lett jobb. Men dette er ikke normale forhold, og vi forholder oss ikke til en isolert katastrofe her. Hvis du ikke kjenner på et genuint sinne og fortvilelse, følger du enten ikke med på hva som foregår, eller så er du en del av problemet. Dette er situasjonen nå, idet nasjonalstaten viskes vekk til fordel for et åpent marked, og den overordnede planen blir tydelig: demokrati for de rike, diktatur for de fattige. At vi alle blir holdt som gissel, og at konsekvensen av kapitalisme er fascisme, skulle ikke være en kontroversiell ting å si lenger.
Jeg skal, i den forbindelse, si noe kort om to verk som har noe på hjertet i denne tiden. Det første er A Random 13 Minutes (2023) av Israa Mahameed (f. 1986) – en video uten billedmateriale, kun en svart skjerm og et lydopptak av kunstneren i telefonsamtale med moren sin i Nablus i Palestina, bokstavelig talt med full angrepskrig rett utenfor døren. Det andre, WHOEVER (2024) av Serina Erfjord (f. 1982), er en brodert gjengivelse av operasjonstavlen på Al Awda-sykehuset i Gaza i november 2023, hvor oversikten over pasienter er visket vekk til fordel for en anmodning til den siste som forlater stedet om å fortelle at de gjorde hva de kunne. Heller ikke her er det noe særlig visuelt material å forholde seg til, men det trengs heller ikke.