Halvveis ut i Øyvind Johnsens video Absence Present (2015) ser man et mørkt, glitrende vann der den omkringliggende skogen speiler seg i overflaten. En kvinne og mannsstemme snakker vekselvis, én setning hver. «Og det er sommer. Vi går innover i skogen, til vannet. Og vi stiger uti. Omsluttes. Så mildt, så mykt. Er i lyset. Frydefullt. Ser ikke ned. For under oss er mørket. I oss og under oss. Under er mørket. Alltid.»
Tekstutdraget er beskrivende for Johnsens arbeider. I videoene hans er det en sterk forbindelse mellom kropp og natur, lys og mørke, fødsel og død. I de knivskarpe, ofte blendende vakre videobildene går han ekstremt tett på sine motiver – øyne, hud, føtter, vann, gress, blader og blomster. Bilder legges lag på lag, som minner som flyter i hverandre. Drømmer sidestilles med reelle, fysiske erfaringer.
«I Øyvind Johnsens video blir bilder av skogbunn og havflate og bilder av naken pustende menneskehud metaforiske uttrykk for en indre sammenheng i universet. Også her dreier det seg om døden og kjærligheten, med visse makabre innslag som minner om David Lynch og Peter Greenaway», skriver Siri Meyer allerede i 1989 i en anmeldelse av gruppeutstillingen «Videokunst 89», som Johnsen deltok på.(1)
Mer enn tretti år senere er denne beskrivelsen like relevant.
– Jeg er nært knyttet til det vi kaller natur, til alt det vi er del av og avhengig av og som representerer alle aspekter av livet, forklarer Johnsen.
– Det som vokser og visner, årstidene, de ulike tidene på døgnet, føttene i gresset, solen rett imot, månen og stjernene over oss. Det har også alltid vært mye mørke, livet er ikke bare fuglekvitter i skogen. Jeg har vært tro mot det som har levd dypt i meg. Og jeg synes det er viktig å gi uttrykk for det store spennet i livet, og kople det til årstidene og naturens vekslinger.