Liv Brissach: Hvordan forholder kunstprosjektet seg til ideer om forsvinning, eller det å ta bort noe?
Liv Bugge: Min inngang til dette prosjektet var å se på fengselet som et slags forsvinningsnummer, hvor det som betraktes som sosiale problemer – altså mennesker – fjernes fra samfunnet. Jeg har jobba med undersøkelser knyttet til hvordan de usynliggjorte allikevel tyter inn i bygningskroppen eller skriver seg inn i overflatene gjennom berøring. Jeg har tenkt på fengselsarkitekturen som samfunnskroppens hud, en grense mellom innenfor og utenfor, og undersøkt hva betydningen av å berøre denne huden kan være.
Jeg har ikke tatt bort noe, men har heller sett på spor etter de som er blitt tatt bort. I et fengsel befinner man seg i marginen, eller på det jeg har kalt et paranormalt sted – bortenfor eller ved siden av normalen. Fra dette stedet kan man til dels se det som er innenfor, majoritetssamfunnet, på en annen eller ny måte.
Delen av verket som er permanent installert, befinner seg utelukkende i det marginale. Det er jo ikke tilgjengelig for normalen. Det er interessant med tanke på hvordan man tenker på kunst og hvilke oppgaver kunst har.