Illusjon av stabilitet
Kunstner Lillian Tørlen er glad hun rakk å montere utstillingen, og at den i det minste fikk henge én uke før dørene stengte.
LT: Jeg ante jo at det kom til å skje, så jeg var mentalt forberedt.
SRH: Tematikken rundt trygghet og endring som man allerede fra før av kan spore i arbeidet ditt, ble jo høyaktuell med situasjonen vi alle havnet i bare noen dager etter åpningen av utstillingen. Hvordan tenker du at koronakrisen vil endre lesningen av verket?
LT: Jeg vet ikke om denne unntakstilstanden endrer lesningen, men det aspektet ved verket som er litt mørkere og urovekkende, blir nok tydeligere. Plutselig ble det satt i en kontekst hvor den ubestandigheten og skjørheten jeg antyder, ble veldig synlig. Verden endret seg brått og er fremdeles i endring. Vi har ikke kontroll på hvordan den kommer til å se ut på den andre siden av denne krisen. Vil den, og vi, returnere til hvordan det var før, eller blir det en permanent forandring? Hvor drastisk og inngripende vil den i så fall være?
Verket mitt gir en illusjon av at de solide veggene vi omgir oss med, er bygd opp av lag på lag med papir, som i en skissebok. Når man er ferdig med én idé, kan man rive av siden og begynne på den neste – hvordan vil den se ut?
SRH: Hva tenker du som kunstner at et galleri kan stille opp med for kunstnerne sine når en situasjon som den vi har havnet i, inntreffer?
LT: For det første er det viktig at man er i dialog og samarbeider om best mulig løsninger for begge parter. Jeg er glad visningsperioden er utvidet, slik at man får ha en utstilling som kanskje kan være åpen i like lang tid som var meningen. Det er ingen selvfølge at det er mulig, andre utstillinger på vent blir jo også forskjøvet. Det er også fint om galleriet har mulighet til å vise arbeidene digitalt nå som publikum ikke fysisk kan oppsøke kunsten. I mitt tilfelle er verket stedsspesifikt, og gallerirommet er en integrert del. En fullstendig opplevelse av arbeidet er derfor avhengig av fysisk tilstedeværelse. Det kan man riktignok si om all kunst.
SRH: Todimensjonale verk lar seg likevel lettere representere via en flat skjerm?
LT: Ja, i mitt tilfelle er hele rommet og måten publikum beveger seg på i dette, veldig viktige deler av opplevelsen. Jeg vil gjerne at publikum selv kan oppdage de mindre og mer subtile elementene. I håp om at utstillingen åpner igjen, er jeg derfor litt nølende til å legge ut for mange bilder og vise for mye.
Hilde Lunde har troa.
HL: Vi kommer til å hive oss rundt og være på plass for publikum så fort vi får mulighet. Når det enn blir.