MM: Jeg leste kommentaren til aktivist Begard Reza som trakk seg fra Ytringsfrihetskommisjonen i fjor sommer, da med ganske hard kritikk av arbeidet og utvalget: «For ordens skyld: Det er flere personer i kommisjonen jeg har respekt for. Men det har blitt tydelig at jeg selv ikke har mulighet til å fungere som annet enn en maskot. Jeg ble det muslimske, skeive alibiet. Til ingen nytte har jeg kritisert sekretariatet internt mange ganger og spurt hvorfor de inviterer inn rasister og hatpredikanter som selvfølgelige ‘eksperter’ på ytringsfrihet. Jeg har protestert når minoriteters bekymringer og motstand av kommisjonen blir definert som ‘identitetspolitikk’, mens høyrepopulistiske narrativer blir ansett som noe ‘nøytralt’ og objektivt.» Føltes det litt sårt da denne situasjonen kom? For dette rommet for diskusjon ble jo ikke skapt. Opplevde du at det var et rom for en bra ytringsutveksling mellom de forskjellige partene, eller at «nå havner vi på en plass der vi må ta to skritt tilbake og se hva som skjer»?
KLS: Det var i hvert fall en krevende situasjon å stå i. Og så førte den jo til så mange ting på en gang, blant annet Roy Jacobsen som meldte seg ut av forfatterforeningen på grunn av at de skrev under på oppropet, med påfølgende splittelse og avstemning i foreningen. Jeg tror i retrospekt at de og mange andre fikk en nyttig debatt om ytringsfrihet og hvilken valuta den er for forfattere og kunstnere. Men vår oppgave var uansett å lage en offentlig utredning, en NOU (Norges offentlige utredninger, red.anm.), oppgaven vår var å skrive en tekst. Og den gir det privilegiet at hvis du er med på å utforme den, og om du er uenig, så kan du formidle det. Man kan ta dissens og formulere sin uenighet. Jeg vil gjerne også minne om at ingen i kommisjonen kjente seg igjen i kritikken fra Reza.
Jeg kom akkurat fra Kapittel-festivalen i Stavanger i går kveld, og der ble det foreslått at byen bør bli sekretariat for Ytringsfrihetsrådet, et organ som vi foreslår å opprette for kompetanse og overvåking av ytringsfrihetens rammevilkår. Så nå ruller togene i ulike retninger, og det er jo slik vi utvikler oss. Sånn sett er en NOU et godt utgangspunkt for en diskusjon. Og så har vi foreslått 90 tiltak, ikke bare til myndighetene – som er det vanlige i en NOU – men til mange ulike instanser. Det skyldes at ytringsfriheten er vårt felles ansvar, ikke bare statens.
I rapporten peker vi dessuten på at organisasjoner, arbeidsplasser og partier bør ha en infrastruktur og en drill for å hjelpe medlemmer og ansatte hvis de står i krevende ordskifter. Før unge politiske tillitsvalgte trekker seg på grunn av ubehagelige ordskifter, hvordan har støtteapparatet vært? Fantes det noen som den personen kunne snakket med og fått hjelp av?
MM: Selv om man kan heve seg over det, så sitter man jo igjen med den dårlige følelsen i magen. Der tenker jeg at kunstnere, som mange andre grupper, sliter i dagens ytringsrom. Og da er det kanskje noe i veien med hvordan alle opptrer i ytringsrommet samtidig som man ikke har noe støtte. Man ender jo opp med å føle at man står veldig alene i de situasjonene.
KLS: Ja, sånn er det. Og det er min erfaring at det kan hjelpe å ha noen å vende seg til for råd og støtte. Vi foreslår også at det lages en digital ytringsportal der man samler informasjon og verktøy som er relevante når du er i situasjoner der du trenger å vite mer om regler og få veiledning. Og så er det nyttig med den personen som sier at: «Vet du hva, det står ikke det du leser ut av den kommentaren.» Og så kan du kanskje le av det? En gang da jeg syntes det var tøffe tak, fikk jeg et fantastisk råd av en nabo som sa: «Husk det, enten går det bra, eller så går det over.» Det har jeg ofte hatt bruk for – og det går alltid over.
MM: Men, tenker man også på hvordan man kan svare på kritikken? Og om den personen velger å ikke høre på det, så er det også en del av ytringsfriheten. Du velger hva du har lyst til å høre på, men så er det jo det å vokse i sin egen sannhet, som kan være vanskelig når stormen står som verst.
KLS: Veldig krevende. For det er jo litt sånn som Doktor Glas (5), ikke sant – vi vil jo helst bli beundret.