På slutten av noen dager på Veneziabiennalen – og alle mulige eventi collaterali– setter styreleder i Norske Billedkunstnere (NBK) og ansvarlig redaktør for dette bladet seg ned på en restaurant i den gamle såkalt jødiske ghettoen i Venezia. Carpaccio og lam fra Veneto-distriktet akkompagnerer samtalen. I bakgrunnen hører vi rolig jazz.
Kjetil Røed: Når dette bladet har kommet fra trykk, har din etterfølger tatt over stafettpinnen. Det kan vi snakke lenge om. Men for å gå rett til kjernen: Hva føler du at du har fått til i dine seks år som styreleder?
Hilde Tørdal: Jeg gikk jo til valg på utstillingsøkonomien; det som gjelder vederlag, honorar, penger til å produsere. Det var og er min hjertesak. At man får så dårlig betalt for sitt primære virke, er urettferdig. Det har jo vært en aktuell sak siden 1970-tallet, da man fikk på plass vederlagsordninger, men det er fortsatt store utfordringer med å få skikkelig honorar for det man faktisk gjør som kunstner. Jeg forstod raskt at Norske Kunsthåndverkere (NK) og Forbundet Frie Fotografer (FFF) også var opptatt av det samme. Og da begynte vi bare å samarbeide mer om dette.
KR: Du ble kastet rett inn i begivenhetenes sentrum?
HT: Høsten etter at jeg fikk vervet, kom Thorhild Widvey (H) på banen som blodfersk blåblå kulturminister og kuttet hele posten for garantiinntekt, som året før var blitt konvertert til tiårige stipend. Jeg ble bokstavelig talt kastet rett inn i det og arrangerte demonstrasjoner sammen med styret og med mange av organisasjonene i Kunstnernettverket. På under en uke fikk vi jo faktisk tilbake alle hjemlene – 15 millioner i stipendkroner. Det var et kick å skjønne at denne formen for politisk kamp nytter, og at det var mulig på under en uke å få med seg hele landets kunstnere. Alle distriktsorganisasjonene stilte opp, og veldig mange gallerier, museer og visningssteder rundt om i landet stengte og var med og protesterte. Vi fikk masse pressedekning, både nasjonalt og lokalt, noe som gjorde vår kamp kjent blant folk. Jeg tror ikke så mange vet hvor lite vi tjener og hvor viktige stipendmidlene er. Billedkunstnerne er de som har flest hjemler, men de er samtidig den aller fattigste kunstnergruppen – stipendene er det nærmeste vi kommer faste stillinger. Det var en viktig prinsipiell kamp å ta med den nye regjeringen. Hadde vi ikke satt foten ned der og da, hadde de bare fortsatt, det forsto vi. Sosiale medier og hashtager gjorde det mulig å skape et passe trøkk sånn at vi kunne sette foten ned, men samtidig være løsningsorienterte når politikerne så kom oss i møte. Pilotprosjektet for utstillingshonorar (som varte i perioden 2014–2018) var et av de gode initiativene vi applauderte da Widvey satte i gang noen måneder etterpå.
KR: Men her er vi vel ikke i havn ennå? Jeg kjenner i hvert fall til eksempler hvor vederlagspenger eller honorar i realiteten ikke går til kunstneren, men til for eksempel produksjon av dyre verk eller kanskje en katalog til utstillingen. Det er vanskelig å si «nei» når en institusjon eller et galleri antyder slike muligheter, særlig om man er kjempeglad for å få en god utstillingsdeal ellers. At det finnes en praksis med slike omfordelinger av penger som burde gått rett til kunstneren, er vel med på å undergrave feltet?
HT: Dette foregår og er naturligvis veldig problematisk. Her må nok både kunstner og institusjon fordele skylden noen ganger, siden det kan være vrient å holde tilbake kunstnerens ambisjoner. Samtidig har institusjonen et ansvar for at pengene går til de rette formålene. Utstillingsvederlaget, for eksempel, skal ikke være forhandlingsbart etter avtalen, men våre kartlegginger viser likevel at omlag en tredjedel av hva avtalen er verdt på papiret, faktisk blir utbetalt.