Billedkunst har spurt en rekke personer med ulike posisjoner i kunstfeltet om hvilke mekanismer som påvirker et ungt menneskes adgang til det profesjonelle kunstlivet. Om hva slags betydning alder, klasse og erfaring kan ha å si når du går inn i en etableringsfase.
– På en merkelig måte så behandler kunstverdenen alle likt fordi den behandler alle nesten like dårlig. På UKS (Unge Kunstneres Samfund) forsøker vi å gjøre det motsatte. En del av det arbeidet består i å legge til rette for at du kan klare deg uten å ha med noe kulturell eller annen kapital hjemmefra, sier ny daglig leder i UKS, Miriam Wistreich.
Hun snakker med oss på telefon fra et hjemmekontor i Danmark. Planen var å flytte til Oslo for å begynne i stillingen hos UKS, men grensen er foreløpig stengt på grunn av koronapandemien.
– Jeg tror at det er vanskelig når du er ny. Du har ikke så mye erfaring med kunstverdenen ennå. Derfor føles nok ting mindre transparent. Man kommer inn i et miljø som også kan være brutalt til tider, hvor det er mange man beundrer, hvor man hele tiden skal bedømmes, hvor det er vanskelig å klare seg samtidig som man kan føle at man er avhengig av aksept. Når du er i starten av karrieren, er det også vanskeligere å skrive søknader, og mer intimiderende å være til stede på åpninger. Det var noe jeg selv følte på som ung kurator. Det er en utbredt idé om at man skal være synlig, være «ute på scenen». Senere skjønner du at alt ikke står og faller på den ene kuratoren du møter på en vernissage, sier Wistreich.
Styreleder i Norske Billedkunstnere (NBK), Ruben Steinum, er enig i at det kan være sårbart å gå inn i kunstneryrket.
– Det vil være tøffere når man er ung, fordi man er usikker på hva som skal til, man vet ikke om det vil bære eller briste, sier han.
Han er spesielt opptatt av de økonomiske spørsmålene, med fokus på klasse og vilkår knyttet til arv.
– Det er viktig at man bidrar til å åpne og sikre mulighetene for de som har evner, egenskaper og vilje, slik at ikke sosioøkonomiske forhold gjør at du gir opp å bli kunstner, sier han.