Mange forbinder ritualer med religion eller formaliserte offentlige sammenhenger, men ritualer binder sammen hele vår eksistens. Ta noe så enkelt som å pusse tennene. Foruten hygieniske årsaker ritualiserer tannskrubbingen dagens slutt og forestående leggetid. Det er uendelig mange slike mikroritualer som formgir oss. Faktisk har disse gjøremålene vært med på å gjøre det mulig å skape en sivilisasjon, hevder historikeren Yuval Noah Harari (1). Fordi vi tror på abstrakte forestillinger som nasjon, kjærlighet og kunst kan vi skape nye virkeligheter gjennom historiene vi forteller hverandre og ritualene som opprettholder dem. Bare tenk på penger. Hadde vi ikke trodd at sedler hadde den påskrevne verdien, ville de vært verdiløst papir. Dermed oppstår det en mengde rekvisitter, steder, handlinger og ting – fra banker og kredittkort til lommebøker og begrepet om merverdi – som direkte uttrykk for det som egentlig bare finnes gjennom et forestilt fellesskap.
Slik er det også med kunsten. Kunsten ville ikke vært kunst om vi ikke trodde på den, var deltagere i dens ritualer, og virkeligheten som oppfinnes gjennom dem. Både museer, kuratorer, kritikere, konservatorer, kunstverk, gallerier og utstillinger er noe som finnes fordi vi tror på en abstrakt forestilling – kunst – med hele dets sett av handlinger, tanker og blikkretninger. Bare hvordan vi beveger oss i et galleri, vandrer fra verk til verk, mens vi forventer oss noe interessant, vakkert, eller kanskje en eller annen form for erkjennelse fra «verkene» – alt dette er ritualer tillært gjennom beretninger om hvordan vi skal se kunst og opptre i et galleri. Marcel Duchamps Fountain (1917) kunne ikke vært kunst uten at vi trodde på kunstsystemets ritualer – det ville forblitt et pissoar. Kunsten er litt som den bedrøvede fuglen Pindia-pampistiko-pampibanon i André Bjerkes dikt, for siden vi tror på den, finnes den likevel.