For et merkelig år 2020 har vært.
Når redaksjonen titter tilbake på temaet for året – ytringsfrihet – er det under den sosiale nedstengningen likevel enkelte debatter som utmerker seg. Flere av dem har vært definert av kampen mot diskriminering, og særlig rasisme. Blant annet har det handlet om å fjerne monumenter og kunst i offentlige rom som på ulike måter kan forbindes med undertrykkende krefter. Det er gjerne skulpturer som målbærer andre verdier enn flertallet i vår egen tid ønsker at skal være rådende, som lar oss merke ytringsfrihetens tveeggede sverd. For mens man på den ene siden bør rydde opp i mengden av hyllester til koloniherrer (og i det hele tatt: mengden herrer) i allmenningene, står vi samtidig i fare for å bli overivrige: Skal vi forstå og lose frigjøringsprosesser trygt i havn, må vi også kjenne historien og hvor vi har vært. Denne ambivalensen er noe også museet strever med. Museer fungerer på mange måter som kunnskapsbanker, men er i bunn og grunn en kolonial oppfinnelse, ofte med eiendeler, erobringer, og funn på veien til kolonimakt.