Vi må ned i detaljene og se på hvordan vi tenker og stiller spørsmål, mener antropologen David Graeber og arkeologen David Wengrow. I deres ferske bok The Dawn of Everything1 forteller de en ny verdenshistorie som baserer seg på en kritikk av opplysnings filosofen Jean-Jacques Rousseaus verk Om ulikheten mellom menneskene – dens opprinnelse og grunnlag (1755) og Thomas Hobbes bok Leviathan (1651).2
I den første publikasjonen utformes tanken om en tapt gullalder, hvor alle angivelig var like, og i den andre beskrives en naturtilstand hvor menneskenaturen fastsettes som grunnleggende krigersk og eiesyk: «Alles kamp mot alle», som Hobbes formulerte det, var uunngåelig om det ikke kom inn en sterk stat og tøylet villskapen, hevdet han.
Men ingen av disse diagnosene er riktige, skriver Graeber og Wengrow, som mener at vi også etter de nevnte bøkene har fortsatt å tenke i slike generelle vendinger – om gullaldere, utopier og å spørre hva et godt samfunn egentlig er, som om det er en skjult betydning bak den omskiftelige overflaten.
Denne måten å tenke på gjør oss mer orientert mot essenser og opprinnelser enn hva godt er. Graeber og Wengrow er inne på noe vesentlig i sin kritikk av en slik egentlighetssjargong, for med den oppstår renhetsfortellinger som ekskluderer og inkluderer, diskriminerer og undertrykker. Slik vokser det frem ulike typer oss og dem, underklasser og overklasser, majoriteter og minoriteter.