I 2021 handler Billedkunst om ulikhet, og hvert nummer undersøker forskjellige typer ulikheter. Vi starter med kolonialisme og avkolonisering, temaer som har blitt mye diskutert det siste året. Ofte betraktes avkolonisering som en historisk prosess hvor koloniserte landområder frigjøres fra koloniherren. Dette begynte i all hovedsak etter andre verdenskrig og pågår fortsatt. Flere tekster i dette nummeret berører den delen av saken.
Men kolonialisme og avkolonisering foregår ikke bare i store biter, mellom befolkninger og land. Oftest er det på detaljnivå disse manifesteres tydeligst i hverdagen. For eksempel i hva slags pensum og lærerplaner som er å finne på landets læresteder, noe som har vært et stadig mer brennbart tema på blant annet våre kunstakademier. Men den pågår også på et mer personlig, mellommenneskelig nivå. Forfatteren og feministen Guro Sibeko kaller det mikroaggresjon når en person ser på hennes hudfarge som underlegen eller bruker stereotypier om hennes fremtreden. Det er et godt uttrykk, siden aggresjon ikke alltid er ideologisk avrundet eller kan forklares gjennom helhetlige, rasistiske figurer. (1) Slike holdninger har utvilsomt koloniale, historiske røtter forbundet med ønsket om å legge under seg verden, tjene penger, gjøre andres kropper til handelsvare og gjenstand for dehumaniserende måter å tenke og føle på. Og disse ulikhetene er rundt oss hele tiden. Så, ja: mikroaggresjon, men kunne vi ikke også snakket om mikrokolonialisme? Ja: Noen kan okkupere en annen – en kropp, et ansikt, et subjekt – ved å sette seg selv i en maktposisjon i forhold til den andre. Men også gjennom slengbemerkninger eller et oppgitt blikk kommer diskriminerende holdninger til uttrykk. De kan også eie den andre gjennom språket, i hvert fall når resultatet er smerte og undertrykkelse.